Wednesday, December 26, 2007

Pandangan Islam terhadap banduan wanita

Abu Razeen

Jika merujuk kepada pandangan Islam kita tidak boleh lari daripada nas dan hukum yang ditentukan oleh Allah dan Rasulnya, sebelum kita fokus kepada banduan wanita kita perlu faham konsep Islam dalam memenjarakan individu. Penahanan atau penjara adalah dibawah kategori taazir dan penentuan hukumannya adalah dibawah kuasa pemerintah berdasarkan firman Allah SWT:: ..اوينفوامن الارض"..atau dibuang dari negeri .".] [Al-Maidah 5:33

Khalifah Umar, Osman dan Ali telah melaksanakan hukuman penjara, hukuman ini harus dilakukan pemerintah dalam lapan keadaan:

1) Ditahan penjenayah kerana mangsanya tidak ada, supaya orang yang menjalani hukuman qisas tidak terlepas dari hukuman.

2) Ditahan hamba yang lari selama satu tahun sebagai menjaga kehilangan harta dengan harapan diketahui tuannya.

3) Ditahan orang yang enggan menunaikan haknya sebagai paksaan atasnya supaya ia ditunaikan.

4) Ditahan mereka yang diragui kedudukannya samada kepayahan atau kesenangan utnuk mengetahui keadaannya, sekiranya ternyata keadaannya maka dia dihukum dengan apa yang selayaknya sama ada susah ataupun senang.

5) Ditahan penjenayah sebagai hukuman taazir atau mencegah daripada berbuat maksiat kepada Allah SWT.

6) Ditahan mereka yang terhalang dari menjalankan tanggungjawab wajib yang tidak boleh diganti oleh orang lain, contoh orang yang baru masuk Islam menjadi suami kepada dua wanita bersaudara

7) Orang yang membuat pengakuan mengenai sesuatu yang tidak diketahui samada benda ataupun dalam tanggungan dan ia tidak dapat menentukannya, ditahan sehingga dapat ditentukan dakwaannya seperti berkata ‘benda itu pakaian ini’.

8) Ditahan orang yang enggan menunaikan hak Allah SW yang tidak boleh diganti seperti puasa.

Jika diteliti didapati semua kategori golongan yang boleh dipenjarakan tadi, tidak mustahil berlaku daripada kaum wanita, jadi atas kemaslahatan pelaksanaan penjara tetap dikenakan atas alasan yang diperuntukkan syarak atau undang-undang yang terpakai. Cuma satu syarat yang dapat dikecualikan dari penjara iaitu orang yang tidak berakal, oleh yang demikian hukuman penjara bagi penjenayah yang berakal samada lelaki atau perempuan, Muslim atau kafir, baligh atau kanak –kanak yang berakal, kerana yang dewasa kena hukuman, sementara kanak-kanak yang berakal dikenakan takzir sebagai pengajaran bukan sebagai hukuman.

Oleh kerana hukum syarak telah mengharuskan hukuman penjara kepada wanita yang melakukan kesalahan atas tujuan hukuman dan pengajaran, maka kedua-dua unsur tersebut hendaklah dipastikan tersemai semasa dalam tempoh pemenjaraan tersebut supaya apabila tamat tempoh banduan wanita ini akan keluar dan menjadi individu yang sedar setiap kesalahan yang dilakukan akan menerima balasan. Jadi kalau dikatakan pandangan Islam, setelah selesai menjalani hukuman, kita kembali kepada hukum asal dalam kaedah qawaid fiqhiyah “Al-Aslu Baraatul Zimmah” yang bererti asal sesuatu keadaan adalah tiada tanggungan.

Jika nak diceritakan lebih lanjut tentang banduan wanita mengikut perspektif Islam bagi saya pihak penjara sepatutnya membezakan setiap kategori wanita yang dipenjarakan, untuk kesalahan jenayah syariah dan jenayah sivil, banduan wanita Islam dan banduan wanita bukan Islam. Bagi kesalahan jenayah syariah, penekanan terhadap konsep kepatuhan dan kesedaran diri kepada suruhan agama hendaklah diutamakan, solat dan semua amal ibadat sunat wajib diberi perhatian kerana penjara bukan sahaja berperanan sebagai bentuk hukuman malah sebagai pendidikan kepada pelaku jenayah.

Manakala bagi banduan wanita Islam, hak untuk mendapat ajaran agama, menutup aurat semasa bersama banduan wanita bukan Islam boleh membantu membina shahsiah mereka dan juga satu tarbiah, maka sekurang-kurangnya apabila tiba waktu pembebasan nanti mereka akan tahu hukum hakam agama dan batas pergaulan dalam masyarakat.

Dorongan melakukan jenayah datangnya daripada berbagai faktor, saya ibaratkan dalam satu masakan sambal tumis, kena ada unsur pedas masin dan manis, kalau kurang salah satu maka ia jatuh dalam kategori kurang sedap terlebih masin tidak sedap terlebih manis pun tidak sedap apatah lagi terlebih pedas, jadi kena ada keseimbangan. Macam tu juga manusia dalam dirinya dibekalkan oleh Allah SWT dengan unsur akal fikiran dan nafsu disamping itu juga Allah bekalkan wahyu atau iman sebagai faktor penyelamat. Kalau manusia itu sendiri gagal menyeimbangi semua unsur tersebut maka akan terdoronglah ia dalam melakukan perkara yang tidak patut. Dalam pemberian ini Allah SWT tidak membataskan antara lelaki dan wanita, Allah SWT bagi sama sahaja, masing-masing ada tiga perkara ini. Apabila akal fikiran dikuasai nafsu yang tidak terkawal ditambah pulak kurangnya unsur keimanan maka berlakulah jenayah. Seperti dalam hadits Bukari Muslim dari Nabi Saw beliau bersabda:

"Tidaklah berzina orang yang berzina dan saat itu ia mu'min, dan tidak meminum khamar orang yang meminumnya dan saat itu ia mu'min, dan tidak pula mencuri orang yang mencuri dan saat itu ia mu'min".

Dalam hadis ini tidak dibezakan antara insan yang melakukan maksiat samada lelaki ataupun perempuan cuma semasa melakukan kesalahan tersebut mereka dalam keadaan iman tidak terdapat dalam dirinya.

Memanglah dulu jenayah sinonim dengan lelaki, tetapi zaman sekarang wanita hampir sama taraf atau memang sama taraf dengan lelaki, kita dah ada wanita dalam tentera, ada yang sampai ke kutub, dan ada yang sampai Himalaya ini membuktikan wanita juga ada tiga unsur ini, nafsu, akal fikiran dan keimanan, tanpa ketiga-tiga perkara ini mustahil mereka boleh mencapai apa yang dicita-citakan, maka lelaki dan wanita tiada bezanya, Cuma yang jadi sinonim adalah tahap peningkatan kadar jenayah diantara dua gender ini. Tangkapan dan sabitan daripada pihak berkuasa majoritinya atas kaum lelaki sejak zaman dulu sampai sekarang, tapi kaum wanita ini mungkin disebabkan sifat kewanitaan dan perasaan keibuannya atau mungkin boleh dikatakan sifat ketimurannya yang tinggi sebab itu jarang-jarang kita dapat dengar tentang banduan wanita, penjenayah atau banduan wanita memang ada tapi faktor suasana yang menjadikan kaum lelaki lebih sinonim.

pandangan masyarakat islam terhadap banduan wanita?

Macam yang saya cakap tadi sepatutnya seseorang yang telah menjani hukuman dunia sepatutnya ia telah bebas dari sebarang pertuduhan, namun sebagai manusia normal seorang bekas banduan tetap tidak boleh lari dari membuat persepsi bahawa orang lain akan memandang serong terhadapnya, usah dibincangkan tentang masayarakat Islam, semua golongan tidak kira agama atau keturunan mempunyai stigma negatif jika diketahui wanita itu adalah seorang banduan walaupun tiada sebarang kesalahan yang dibuat. Cuma bezanya banduan wanita dan lelaki, jika kita lihat Allah SWT telah menganugerahkan kaum wanita dengan perasaan sensitive lebih daripada lelaki, sebab itu hak jagaan anak lebih utama kepada ibu dan ibu sebelah ibu kemudian barulah lelaki, Yang nak diperkatakan disini adalah efek adalah lebih teruk kepada banduan wanita apabila berdepan masyarakat kerana sifat semulajadinya yang sensitif. Sekiranya tidak mendapat didikan dan rangsangan agama yang betul dan jitu sebelum keluar menghadapi masyarakat tidak mustahil banduan wanita akan menghadapi tekanan perasaan dan mungkin akan melakukan jenayah kembali.

penerimaan keluarga terhadap banduan wanita.

Saya tidak ada pengalaman mahupun kajian tentang perkara tersebut tapi pendapat saya seharusnya keluarga sendiri adalah tempat tinggal dan mengadunya yang terakhir di dunia ini. Bagi banduan wanita yang kuat pegangan agamanya, Allah SWT adalah tempat mengadu yang terakhir kerana, Allah maha berkuasa dalam menentukan hati manusia.

Sebelum kita mengharapkan masyarakat mengubah pendirian kepada positif dalam menerima banduan wanita seharusnya keluarga lebih dahulu berpendirian sangka baik kepada bekas banduan. Saya suka kembali dengan konsep ‘husnuz zan’ atau bersangka baik dalam garapan hubungan sesama manusia atau ‘hablum minan nas’, bersangka baik adalah merupakan kunci kepada satu perubahan yang berkesan bukan setakat ahli keluarga malah banduan itu sendiri, sekiranya banduan sentiasa membina persepsi bahawa keluarga sendiri tidak akan menerimanya maka itulah natijah yang akan diterimanya, kerana Allah SWT dalam menentukan qada’ manusia ada satu takdir yang ditentukan oleh kesan dan akibat perbuatan hamba itu sendiri. Fikiran yang negatif tentang pandangan orang lain terhadap kita akan membuatkan tindak tanduk kita akan menjurus kepada perbuatan yang menatijahkan kita dibenci, kerana setiap perbuatan akan didorong oleh pemikiran.

Begitu juga dengan ahli keluarga sekiranya mereka ‘su’ zan’ berpandangan buruk terhadap bekas banduan maka segala tindak tanduk dan pemikiran akan terarah kepada keburukan dan akan membenci insan tersebut, contohnya akan timbul persoalan “ betul ke dah insaf ni” , “jangan-jangan dia nak buat lagi tak?” atau “barang aku hilang mesti dia yang curi”. Sewajarnya anggota keluarga memberi sokongan dan dorongan malah sebagai pelindung kerana merekalah ahli waris yang bertanggungjawab keatas kesalamatan dan kebajikan diri antara satu sama lain walaupun kepada seorang banduan atau bekas banduan. Tanggungjawab menjaga ahli keluarga diakhirnya kembali kepada kaum individu mukmin atas firman Allah SWT

“Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim : 6)

Dalam Mahkamah Syariah

Dari segi mahkamah syariah memang kita ada hukuman penjara untuk kesalahan jenayah syariah. Biasanya orang yang bersalah dan dihukum penjara akan merayu supaya tidak dipenjarakan, dan mahkamah rayuan boleh samada mengekalkan atau menggugurkan hukuman penjara tersebut dan buat masa ini pilihan kedua adalah lebih banyak diputuskan.

Namun denda dan penjara untuk kesalahan jenayah syariah, sebenarnya adalah lebih ringan berbanding jenayah dalam undang-undang sivil dan jika diperhatikan mungkin tidak sampai maksud ‘pencegahan’. Misalannya dalam kes khalwat jika disabitkan boleh didenda sebanyak RM3,000.00 dan penjara tidak melebihi 2 tahun, begitu juga dengan persetubuhan luar nikah jika disabitkan denda tidak melebihi 5 ribu ringgit 3 tahun penjara dan 6 kali sebatan. Bagi saya saya jumlah ini bukanlah suatu bentuk hukuman yang sesuai dengan keadaan sekarang dimana dalam keadaan kuasa ekonomi individu yang lebih kukuh, mereka tidak takut melakukan kesalahan jenayah kerana mampu bayar denda walaupun maksimum.

Hukuman penjara lazimnya adalah berbentuk pilihan, selepas tidak membayar denda. Cuma dalam keadaan tertentu sekiranya pihak yang disabitkan telahpun didenda atau dihukum atas jenis kesalahan yang sama atau kita katakan kesalahan berulang maka penjara adalah pilihan terakhir. Fakta kes juga memainkan peranan untuk membuatkan hukuman penjara dijatuhkan tanpa pilihan denda.

Contohnya kesalahan wanita yang lazim berulang seperti khalwat untuk tangkapan kali kedua, boleh dikenakan penjara. Mungkin untuk kali pertama denda tidak mendatangkan pengajaran padanya. Bidangkuasa MS tidak banyak paling tinggi pun 5 ribu sahaja, oleh itu kadang orang tak insaf dan ambil pengajaran pun, jadi hukuman penjara adalah pilihan terakhir. Dan untuk kes-kes tertentu Hakim Syarie memilih untuk menghantar pesalah wanita ke Pusat Pelindungan Wanita Baitul Ehsan Sabak Bernam.

Mungkin faktor penahanan tidak dibuat ke penjara, sebab kesalahan jenayah syariah sepatutnya perlu mendapat didikan dan sokongan keagamaaan daripada pusat yang dikendalikan oleh Jabatan Agama, sebaliknya jika dihantar ke penjara ditakuti banduan tersebut akan lebih agresif dan tidak insaf atas kelakuannya yang terdahulu. Ini kerana hukuman dalam Islam adalah dalam unsur pencegahan dan pengajaran bukannya hukuman semata-mata.

30 Mei 2007
during interview with friends

6 comments:

  1. Hi there would you mind letting me know which web host
    you're working with? I've loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then
    most. Can you recommend a good internet hosting provider at a fair price?
    Cheers, I appreciate it!
    Feel free to visit my homepage ... Nfl Games Online

    ReplyDelete
  2. I know this site provides quality dependent articles or reviews and additional data, is there any other web page which provides these kinds of stuff in quality?
    Take a look at my website ; make an app

    ReplyDelete
  3. whoah this weblog is magnificent i really like reading your
    posts. Keep up the good work! You know, lots of persons are looking around
    for this information, you could help them greatly.
    Also see my web site: www.yourtobaccosstore.com

    ReplyDelete
  4. What's up, all the time i used to check blog posts here early in the dawn, because i love to find out more and more.
    Also visit my web blog :: drum tobacco

    ReplyDelete
  5. Hi there! This post could not be written much better!
    Going through this article reminds me of my previous roommate!
    He continually kept preaching about this. I most certainly will
    forward this information to him. Pretty sure he's going to have a very good read. I appreciate you for sharing!
    Also see my web page: erinmore pipe tobacco

    ReplyDelete
  6. My brother recommended I might like this web site. He was entirely right.

    This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I
    had spent for this info! Thanks!
    My homepage : golden virginia tobacco usa

    ReplyDelete