SENI KERIS :
~~~~~~~~
~ #FazlinaZahari
07 Januari 2020; 00:33
edit #HayamArirang
Jika keris menjadi senjata pendekar Melayu, pastinya dipenuhi "seni permainan" yang penuh "rahsia".
Di dalam dunia persilatan, seseorang yang tahu berseni keris akan tahu "bisa keris" di tangan. Orangtua-tua dahulu (para pesilat lama) menyimpan keris kerana mereka tahu berseni keris dan tidak menjualnya. Setiap keris lama ada cerita, rahsia, dan adat tersendiri yang bukannya dibuat sesuka hati.
Oleh itu, permainan keris di dalam persilatan perlu ditunjangi gerak seni yang diperkukuhkan dengan unsur-unsur keunikan, kehalusan, kekuatan, dan keberkesanan gerak permainannya. Gabungan "keharmonian" minda pesilat, gerak rasa yang mendalam turut memainkan peranan yang penting agar permainan seni keris itu benar-benar "hidup".
Gaya memegang keris perlu difahami terutama kepada para pesilat atau seseorang yang sedang mempelajari "ilmu berkeris" agar tidak tersilap langkah yang boleh menyebabkan keris sendiri memakan tuannya kembali.
Mata keris sentiasa menghadap ke hadapan sebagai langkah berjaga-jaga terhadap musuh setiap masa. Genggaman keris yang betul akan mempermudahkan keris digunakan oleh pesilat untuk menikam mangsa, samada musuh berdiri dengan kuda-kuda, atau terbaring rebah di tanah.
Gerak-geri seni berkeris dapat dirasai apabila gerakan menghunus, menolak, dan menikam ditunjangi kekuatan zikir dan "gerak rasa" daripada belakang tangan. Ibu jari menjadi kunci utama pergerakan "menggelek keris" (setelah keris ditusuk ke dalam badan). Manakala jari petunjuk memainkan fungsi utama mengeluarkan keris daripada sasaran. Keris ditikam dengan pusaran lengan, bila mengenai rusuk, dua tulang rusuk pasti terkepak.
Dalam ilmu persilatan, hal ini diistilahkan "gerak dengan petua, pegang berasa" kerana langkah musuh pun berahsia. Begitulah kepentingan berilmu yang perlu dipelajari dan difahami oleh pengamal "Seni Keris".
Apabila gerak sudah ada petua, petua pula bersama seni. Semasa menikam, musuh sukar untuk mengelakkan diri walau ke kanan, ke kiri, ke luar, dan ke dalam kerana setiap pergerakan lawan bakal menerima musibah dan tindak balas di luar jangkaannya. Bak kata-kata lama orang tua,
"hendak cuit telinga, bagaimana
dicuba elak sekalipun, tetap dicuit
atau tercuit".
Dari sudut sifat orang Melayu melalui cara memegang keris, genggaman tangan dengan ibu jari ke hadapan dan empat jari yang lain digenggam ke dalam telapak tangan menunjukkan orang Melayu yang mempunyai sifat rendah diri, menghormati, dan beradab sopan. Namun, dalam kelembutan sifat orang Melayu itu tertera ketegasan, keberanian, dan kewaspadaan sepanjang masa.
Hal ini dibuktikan dengan senjata keris itu menjadi simbol sifat-sifat tadi. Jelaslah, bahawa cara genggaman keris merupakan simbol kepada sifat orang Melayu yang bersopan-santun dan berlemah-lembut. Manakala keris menjadi simbol pada keberanian, kehebatan, dan kekuatan bangsa Melayu.
Cara mengeluarkan keris pendekar Melayu pula mempunyai sedikit perbezaan dengan cara gaya penjurit (pesilat) Jawa.
~ Menurut "O’ong Maryono" (penulis
Indonesia), selepas keris dikeluar
kan senjata itu dibawa ke hadapan
dan dikucup. Penjurit (pesilat)
Jawa pula akan membawa mesej
melalui pergerakan tadi iaitu,
“Ia milik ku dan hak ku”.
~ Seterusnya, setelah dikucup dengan
mesej yang disampaikan, penjurit
(pesilat) Jawa akan mendekatkan
keris itu ke ulu hatinya. Perbuatan
ini untuk mendapatkan resapan
makhluk halus ke dalam tubuh
"si pemakai", jika ia memakai
"Perewang" atau "Pendamping".
~ Bagi pendekar Semenanjung pula,
keris yang telah dikeluarkan dari
sarung akan dihalakan ke hadapan
sebagai menyatakan “Ini Keris,
Keris digenggamanku”.
~ Berbeza dengan pendekar Melayu,
keris yang telah dikucup akan
dibawa ke hadapan semula dengan
lafaz di dalam hati,
“Semua ini milik ALLAH".
~ Lazim juga di dalam seni tempur
perang dengan berkeris, pendekar
Melayu mencabut keris dengan,
~ mengucapkan,
"Bismillahi Allahu Akbar";
~ menghunus keris ke langit dan
ucapan "Laa ilaaha illallah";
~ mengucup bilah keris yang di
hunus ke langit dengan Selawat
atau,
"Laa ilaaha illa anta subhanaka
inni kuntu minadz dzaalimiin".
[Doa ini lazimnya dibaca di
dalam situasi "Tempur Perang"
kerana harus "Membunuh atau
Dibunuh"].
~ Permainan keris adalah seni keris
di mana permainannya dalam
kedudukan yang dekat dan rapat.
Kadang-kadang juga disebut
dengan nama "Merapat Maut", dll.
Sehinggakan, mengelak tikaman
keris yang dihalakan ke sudu hati
(Ulu hati; "solar plexus"), hanya
berkisar ke samping membuatkan
tikaman bilah mata keris benar-
benar melintas dan hampir-hampir
saja mencecah dada. Begitulah
rapatnya permainan "Seni Keris".
Bagi pahlawan Jawa, keris ialah senjata terakhir sekiranya senjata-senjata lain seperti lembing dan parang tiada lagi di dalam genggaman. Keris bagi pahlawan Kepulauan Indonesia ini dianggap suci dan keramat. Apabila dicabut, ia dianggap harapan terakhir "si pemakai" dan rohaninya akan bercantum dengan dunia mistik (makhluk halus), jika pemilik keris memakai "Perewang" atau "Pendamping". Pastinya cara ini bertentangan dengan budaya, fikiran, dan pegangan bangsa Melayu yang berlandaskan ajaran-ajaran Islam.
Pesilat juga harus memahami pantang larang "bertari keris". Setelah keris dihunus keluar, pantang bagi seseorang pesilat mengadapkan mata keris pada diri sendiri. Hal ini ditakuti senjata tadi boleh memakan tuannya kembali.
Hujung mata keris juga jangan melintasi tangan di sebelah. Kelak, musibah yang sama bakal berlaku kepada diri pesilat. Kedua-dua pantang larang ini untuk mengelakkan pesilat daripada melakukan kesilapan gerak tari dan pencak seni yang boleh memberikan mudarat kepada diri sendiri.
Sarung keris ditegah untuk ditinggalkan ataupun diletakkan di tempat yang lain semasa berpencak. Sarung keris haruslah disisip di pinggang atau dipegang kerana sarung juga merupakan senjata yang menjadi penahan atau penangkis serangan-serangan musuh.
Jika seseorang pesilat mampu "mencuri" sarung keris milik lawannya, ia telah dianggap satu "kemenangan" bagi pihaknya dan bebanan kesusahan untuk lawannya.
Keris turut boleh "bergaya" atau "bermain" seperti senjata-senjata Melayu yang lain. Bagi orang-orang lama (pesilat-pesilat tua), tunjang seseorang pendekar dapat menguasai kemahiran permainan senjata-senjata Melayu yang lain ialah setelah berjaya menguasai "ilmu keris".
Disebabkan itulah, seseorang pesilat dapat membayangkan dirinya memegang senjata-senjata lain seperti parang, lembing, pisau, belati, seligi, kerambit, lawi ayam, runcing daek dan mudah menguasai permainan senjata-senjata ini.
Permainan "hak" atau "persalinan" bermula "sembah guru" (menghormati orang di hadapan, membawa mesej agar berwaspada) mesti mempunyai kesepaduan ibarat tali yang utuh iaitu tapak (tapak sedia, tapak Melayu, tapak panglima), jual beli (buka ruang, umpan sasaran), pencak (gerakan tangkisan, pukulan), seni (kuncian, membinasa, hukuman), langkah kaki, dan gerak mata perlu bersatu.
Kaedah gerak perlu dirasa dan dihayati sedalamnya agar rentak dan tari keris "bernyawa". "Nyawa" keris terletak pada kesepaduan tadi yang menjadikan seni sebagai "roh atau batinnya".
Namun, seni permainan keris bukan mudah untuk dihuraikan. Perkara itu bertumpu kepada "gerak rasa" si pemakai dan "pakaian silatnya". Kaedah-kaedah biasa dalam "bertari keris" ialah cara kedudukan berdiri.
Jika seseorang pesilat tidak berpusat dengan betul pada tapak sedianya, boleh membuatkan pemegang keris jatuh tergolek apabila melangkah sedikit laju.
Pergerakan "ambil angin" ialah langkah awal seseorang pesilat menggerakkan pencak permainannya. Keris yang ada dalam genggaman akan bergerak atau "dihidupkan" untuk menanti musuh. Setelah sasaran diketahui dan didapati, serangan secara menghunus atau menikam menjadi penggerak "niat" pemegang keris itu.
"Hirisan dan putaran keris" melengkapkan niat tadi. Lok keris membantu mengoyakkan kulit. Bilah pula merobek isi badan. Mata keris dapat membuatkan mangsa putus urat hingga terhiris tulang. Manakala menarik keris keluar membawa mesej "kepuasan" si pemegangnya dengan isi daging musuh turut dibawa keluar. Begitulah "bisa keris". Makan apabila lapar; Berhenti setelah kenyang.
Gerakan-gerakan ini bukan sahaja dapat dirasai dan dihayati oleh pengamalnya, malahan dalam kisah Wali Songo yang ditulis oleh "Kiyai Sidek Maulashah Marikan" (Mahaguru Seni Silat Cindai Putih) mengenai "As-Syeh Sunan Kudus" (Majalah Seni Bela Diri 2001: 37) turut menggambarkan situasi berikut berdasarkan ayat,
”Maka ditusukkan siku Ki Ageng
dengan hujung keris tersebut. Ki
Ageng langsung mati ... ”.
Jika diamati dengan lebih teliti gerakan serangan dan tikaman keris umpama pergerakan-pergerakan unsur alam;
~ Hirisan dan putaran mata keris
ibarat kocakan dan pusaran air;
~ Hentakan hulu keris atau sarung
nya umpama pergerakan pohon
yang tumbang;
~ Tikaman keris (hukuman) seolah-
olah gerakan halilintar di langit.
Malahan, badan-badan keris juga diibaratkan anggota-anggota badan manusia.
~ Mata keris yang berfungsi untuk
menikam, menghiris, merobek,
merodok, mencucuk, melibas, dan
menusuk sama fungsinya dengan
tangan yang boleh mencengkam,
merobek, menetak, menusuk dan
melibas.
~ Hulu keris berfungsi menghentak,
menuku, mengaut dan mengait.
Peranan hulu keris pula seperti
siku yang mampu menghentak,
menuku, menyinggung, dan
mengepit.
~ Manakala sarung keris berperanan
mengalih, menekan, menghentak,
menolak, dan menangkis sama
seperti peranan lengan manusia
bagi mengalih, menekan,
menangkis dan menolak.
Setiap gerak keris "bertutur", keris pula "bercerita". Apabila langkah dipasang, gerak "bertutur kata" ;
“Hak ini Hak ALLAH, Gerak ku,
Kudrat ku dari Kuasa-NYA”.
Cara gaya pendekar berkeris ada madahnya;
“Musuh menanti bakal disambut,
datang berpusu bakal ditusuk.
Namun yang menikam bukan
tanganku, tapi gerak takdir sebagai
penentu".
Segala pergerakan permainan keris yang disamakan dengan unsur-unsur alam serta "cerita dan madah berkeris" memperlihatkan kreativiti, daya imaginasi, manifestasi serta kejiwaan bangsa Melayu yang begitu tinggi.
Hal ini juga membuktikan bahawa bangsa Melayu dapat berinteraksi dan mengharmonikan unsur-unsur alam di sekelilingnya dengan cara perlakuan yang penuh berdisiplin hasil ketajaman minda, kefahaman dan pengolahan yang baik.
Jika disingkap lipatan tawarikh silam dalam Kerajaan Melayu khususnya di negara kita, keris telah diletakkan pada kedudukan yang "istimewa".
Dalam lingkungan istana, keris dijadikan tanda kebesaran, tanda pangkat dan alat kelengkapan pakaian seragam terutama dalam majlis upacara rasmi.
Antaranya Keris Panjang Di Raja (Keris Kerajaan) sebagai tanda kebesaran dan kekuasaan yang dipakai oleh ketua pemerintah negara. Tanpa keris, pakaian itu tidak dianggap lengkap. Begitu juga dengan pembesar-pembesar, pegawai-pegawai Kerajaan, rakyat mesti memakai keris apabila menghadiri upacara tertentu di istana.
Kebenaran ini dibuktikan oleh Dr. Hamka dalam buku Sejarah Melayu: Sejarah Umat Islam melalui ayat,
“Jika masuk ke dalam istana tiada
berkain pancung dan tiada berkeris
di sebelah muka, tidaklah boleh
masuk ke dalam istana walaupun
sesiapa".
Namun, cara dan peraturan memakai keris kini tidak lagi dititikberatkan. Berbanding masa dahulu, masyarakat mengetahui jenis keris dan aturan memakainya. Bersesuaian dengan penghargaan dan kekeramatan yang ada, keris turut dijadikan sebagai senjata DiRaja untuk upacara Pertabalan Raja.
Berpandukan kepada sejarah Kerajaan Melayu Melaka pula, keris menjadi salah satu lambang penyerahan tugas DiRaja oleh Sultan ketika pelantikan seseorang Panglima atau Laksamana untuk melaksanakan kewajipan yang diamanahkan.
Sesetengah pemilik keris sanggup menyimpan senjata ini yang menjadi warisan keturunan sebagai artifak yang cukup berharga dan mesti dihormati.
Selalunya penjagaan dan pewarisan keris berhubung kait dengan sejarah keturunan yang boleh dibanggakan. Bagi golongan pesilat atau pengamal seni permainan senjata ini, keris yang diwarisi turun-temurun dijadikan pusaka yang berharga.
Cerita yang ada pada keris dapat menemukan Sejarah dan Salasilah Keturunan mereka. Keyakinan terhadap fungsi dan jasa yang besar dalam sejarah sesuatu perjuangan oleh keturunan dan jasa keris itu sendiri kepada pemilik sebelumnya menjadi landasan khusus seseorang pewaris tidak begitu mudah untuk menjual atau memberikan kepada orang lain yang tiada perkaitan darah atau sejarah keturunan.
Selain itu, keris tersebut boleh menjadi peniup semangat, pendorong terhadap keutuhan dan kegemilangan keluarga serta keturunannya.
Kesimpulannya, keris merupakan simbol pusat budaya dan pemahaman terhadap Sejarah sesuatu bangsa. Reka bentuk keris menjadi cerminan bangsa Melayu yang menggambarkan kreativiti, manifestasi yang tinggi, seni ukir dan tukangan yang begitu halus hasil ketajaman fikiran penukangnya.
Hasilan ini diindahkan dengan seni penggunaan dan seni permainan dalam Silat Melayu yang diharmonikan dengan pergerakan-pergerakan yang penuh "berisi" dan "berahsia" hasil pengungkapan dan pengolahan minda yang begitu mendalam. Keris turut menjadi lambang, darjat dan kudrat kekuasaan bangsa Melayu yang mencerminkan ketinggian budaya dan ketamadunannya.
...