Sunday, January 6, 2019

WACANA KETUA HAKIM SYARIE MALAYSIA 2018

copypaste. Credit to blog erakita
PUTRAJAYA – Pada 13 febuari 2018, satu Wacana Ketua Pengarah / Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia telah diadakan di Dewan Serba Guna, Aras 2, Kementerian Pengangkutan Malaysia, No. 26, Jalan Tun Hussein, Presint 4, Wilayah Persekutuan Putrajaya. Wacana yang dihadiri oleh Hakim-Hakim Mahkamah Rayuan Syariah, Ketua-Ketua Hakim Syarie, Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi Syariah dan Hakim-Hakim Syarie Negeri-Negeri merupakan acara tahunan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM). Dianggarkan seramai 250 peserta hadir dalam wacana berkenaan.
Dalam ucapannya, Ketua Pengarah / Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Yang Amat Arif Dato’ Hj Mukhyuddin bin Hj Ibrahim telah menggariskan sebanyak 8 hala tuju Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia bagi tahun 2018. Berikut adalah ringkasan hala tuju tersebut sebagaimana dipetik dari lama rasmi facebook Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM):
  1. Memartabatkan sistem kehakiman dan perundangan Syariah.
  2. Mentasqifkan (proses mengintelektualkan) Pegawai Syariah melalui penguasaan ilmu secara berterusan.
  3. Mengamalkan budaya kerja berintegriti dan berakauntabiliti dalam amalan kerja seharian.
  4. Meningkatkan علاقة (hubungan) dan kerjasama strategik dengan agensi Persekutuan dan Negeri.
  5. Menyemarakkan budaya inovasi dan kreativiti.
  6. Kebajikan dan kemajuan kerjaya.
  7. Mengambil istifadah dari aplikasi sistem E-Syariah.
  8. Memperkasakan profesionalisme wanita dalam institusi kehakiman dan perundangan Syariah.
Dalam majlis yang sama, satu ceramah khas telah disampaikan oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan Dato’ Dr Zulkifli bin Mohamad Al- Bakri bertajuk “Adab al-Qadi: Di Era Kontemporari“.  Sijil-sijil penghargaan juga disampaikan kepada Jabatan Kehakiman Syariah Negeri-Negeri yang mendapat pencapaian cemerlang dalam perlaksanaan Arahan Amalan, pegawai-pegawai syariah yang telah berjaya memperolehi Ijazah Tinggi Doktor Falsafah (Ph.D) dan Sarjana. Turut mengisi majlis adalah pelancaran Air Mineral Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM), Program Umrah Ukhuwwah Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) dan penyerahan SOP 4P (Permohonan Pengesahan dan Pendaftaran Perkahwinan) kepada Ketua-Ketua Hakim Syarie negeri-negeri.

Wednesday, September 5, 2018

SILVER LINING ON ZAKAT & LGBT’S POLEMIC (SEKELUMIT HIKMAH DALAM ISU ZAKAT DAN LGBT)


Pra: TV3 telah menyenaraikan 10 golongan songsang layak terima zakat. Antara 10 kumpulan itu 4 daripadanya adalah Lesbian Gay Biseksual dan dan Transeksual atau Mak Nyah lebih glamer dengan nama LGBT. Kumpulan minoriti ini telah digolongkan sebagai kelompok yang songsang. Persoalannya kenapa golongan songsang layak menerima zakat? Sedangkan banyak lagi asnaf lain yang memerlukan. Statement berita ini dipetik dari kenyataan Mufti Selangor bertarikh 3 September 2018.

PUNCA GEGAK GEMPITA

1. Sebenarnya isu pokok yang perlu difahami adalah asnaf zakat. Dalam zakat ada 8 asnaf, salah satunya al-Riqab, kena faham al-riqab tu siapa. Jika kita faham riqab ialah membebaskan hamba (orang yang dibelenggu) secara literal, maka ketahuilah olehmu bahawa hamba hampir pupus, jika kita sempitkan kepada taarif ‘hamba’ maka hak golongan al-riqab hampir harus dimansuhkan.

2. Tapi fiqah Islam itu konsepnya sesuai dan praktikal pada setiap masa dan tempat, ia fleksibel dan bukan rigid, atas dasar tersebut takrifan riqab diluaskan kepada “pihak yang mengusahakan pemulihan kepada asnaf riqab iaitu mereka yang terbelenggu dengan masalah akidah & sosial” yang buat peluasan takrifan ni adalah fatwa Selangor 2012. Fatwa bukan Mufti seorang buat, dia ada jawatankuasa yang profesional dalam hukum syarak, undang-undang dan akademik dan semuanya ada autoriti dalam bidang masing-masing.


3. Bila sebut masalah sosial, maka siapa boleh nafikan LGBT dan 6 lagi jenis manusia adalah masalah sosial di kalangan umat Islam terkini?. Bila jadi masalah masakini, maka tindakan perlu diambil, kalau tak buat, maka akan jadilah tohmahan, “lihat, orang agama hanya tahu menyalahkan, mengeji, menghina kumpulan LGBT tapi tak ambik tindakan apa-apa, dasar rigid, pemikiran sempit, hina intelektual”.

4. Seawal 14 Mei 2012, Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor telahpun memasukkan 10 golongan yang dipetik dari berita TV3 sebagai penerima. Jadi terbitlah apa yang telah dikeluarkan oleh Datuk Setia Mufti pada 3 September 2018 dan diuar-uarkan melalui khutbah Jumaat negeri Selangor pada 22 Ogos 2018. Keputusan ini dibuat atas pertimbangan kebajikan dan kasih sayang, juga tidak mahu golongan tersebut terpinggir dan rasa didiskriminasi. Ahli Jawatankuasa Fatwa Selangor semasa boleh dilihat di link Mufti Selangor (tekan le, baru kenal siapa)


5. Duit zakat tadi dikeluarkan melalui perantaraan  institusi, pusat, NGO Islam dan orang yang dibenarkan oleh undang-undang dan hukum syarak. Mereka ini menjalankan tugas membebaskan, mengurus, melindungi, merawat dan memulih asnaf al-Riqab tadi supaya dapat menjalani kehidupan sempurna secara Islam.

6. Bagi yang baru nak tahu, negeri Selangor ada Baitul Ehsan dan Baitul Iman, 2 pusat pemulihan yang diwartakan beroperasi menggunakan perbagai sumber antaranya Majlis Agama, BaitulMal dan zakat asnaf al-Riqab yang dibincangkan sekarang ni. Ada juga badan atau NGO yang lain menguruskan pemulihan golongan ini, yang mana menyalurkan wang zakat kepada asnaf semua dipantau oleh MAIS. (boleh refer Selangor)


7. Jadi zakat bukan sebagai galakan mereka berbuat jahat, tapi sebagai bantuan untuk mereka berubah jadi baik, adakah kita nak mengambil kerja tuhan untuk menolak taubat seorang hamba, sedangkan tuhan mengampunkan semua dosa kecuali syirik. Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang, bukan tugas kita nak menentukan kehendak hati mereka samada betul-betul nak taubat atas semata-mata nak menikmati duit zakat.Hati manusia milik Allah. Ini sama kes macam muallaf juga.

8. Jangan takut, bahagian asnaf faqir, miskin, amil, fisabilillah, muallaf, gharimin dan ibn sabil tetap ada. Duit kutipan zakat tiap tahun semakin meningkat. Selangor antara yang terawal mengamalkan zakat potong gaji. Kutipan tiap tahun antara yang tertinggi.


9. Tuan Guru Sheikh Ibrahim pernah pesan, mereka pun manusia, kita tak boleh benci batang tubuh mereka, tapi sikap menurut hawa nafsu itulah yang perlu ditangani. Kita asyik nak mengata mengeji menghina pelaku dosa, mereka esok mungkin boleh bertaubat, adakah kita tahu? Konfem ke kita ni mati esok bukan tengah buat maksiat? Nilah sifat angkuh yang saya katakan “Holier than thou”.

KAITAN DENGAN ISLAM LIBERAL, 3 PRINSIP WAJIB TAHU

10. Bila terjadi masalah sosial selalu kita menuding jari ke institusi agama, dengan tuduhan tak pandai menangani masalah masyarakatlah, pandai ceramah kutuk tetapi tak pandai bertindaklah, tapi bila ada pendekatan sebegini kenapa kita jadi terlalu alergik atau terkejut pula.

11. Dibuat salah tak buat salah, saya bimbang dengan keadaan masyarakat masa kini, terutamanya dalam masalah serangan pemikiran Islam Liberal yang tidak henti-henti terhadap institusi agama.

12. Saya tidak kata orang yang mempertikaikan kenyataan mufti ini semuanya ke arah Islam Liberal, tetapi tindakan kita yang selalu bertindak melulu terhadap apa jua tindakan institusi agama hampir hampir menyamai kumpulan tersebut. Secara tidak langsung.

13. Ada tiga agenda Islam Liberal yang kita patut tahu;

13.1. Kita wajar menolak autoriti ulama. Mereka akan gunakan kaedah“pandangan mengenai agama tidak semestinya ditangan ulama”. Habis pada siapa kita nak tanya pandangan?. Serangan ini ditujukan kepada Mufti Selangor, secara sedar atau tidak.



13.2. Kita wajar mempertikaikan Syariah dan Hukum Hakam Syariah. Islam Liberal menganggap syariah adalah ciptaan fuqaha’ selama 300 tahun pertama hijrah dan syariah Islam tidak suci. Mereka mempertikaikan faraid, wanita boleh jadi Imam, tolak poligami. Dalam kes zakat terkini, kita pun pertikai takrifan al-riqab oleh Mufti, sedangkan Mufti telah melakukan ijtihad dan ijtihad adalah salah satu sumber pengambilan hukum syarak selain al-quran dan sunnah. 

Jadi atas kuasa Jabatan Mufti, takrif riqab diperluaskan kepada mereka yang terbelenggu dengan masalah aqidah dan sosial, antaranya geng LGBTlah. Pandai-pandai aje Mufti buat perluasan takrifan!, habis Muftilah tempat kita rujuk bila ada kesamaran. Mufti bukan kita pilih dalam pilihanraya, ia dipilih oleh Ketua Agama Islam negeri negeri. Sultan Selangor yang pilih tau!


Yang ni saya nak pukul lamsam dengan kes sebatan syariah di Trengganu baru baru ni. Tanpa usul periksa kita pun menari nari dengan gendang Islam Liberal yang katakan sebatan adalah tindakan tidak bertamadun, menghina dan zalim. Jadi gantung sampai mati, penjara seumur hidup sampai anak bini melarat, sebat sampai keluar kulit, denda sampai miskin papakedana tu bertamadun sangatlah namanya? Amerika pula ada electric chair (otak hangus, biji mata meletup keluar), lethal injection (mati secara perlahan), guantanamo bay, pencabulan hak asasi, racist, apartheid, sokong palestinian genocide ..sampai dia tak ratify certain human right convention walau dia sign, ituke yang paling bertamadun?


13.3. Semua Bebas Memberi Pendapat (berijtihad). Islam Liberal mengajar kita tidak ada seorang pun yang dapat menghalang orang lain memiliki kebebasan pendapat. Benar, Islam pun mengajak kita berfikir dan mempunyai pendapat, pintu ijtihad tidak pernah tertutup, tapi dalam isu hukum syarak pendapat itu biarlah keluar dari ahlinya. Kalau sakit gigi takkan kita nak pi bengkel kereta, kalau kereta rosak takkan nak tanya profesor universiti.

tak kenal maka tak cinta, sila baca handbook terbaik tentang Islam Liberal keluaran PTS, kalau malas baca saya tolong book review kan dalam utube nak?

14. So kalau ada masalah tak faham syariat, tanyalah yang ahli tentang syariat. Jabatan Mufti, Majlis Agama Islam, Mahkamah Syariah, Peguam Syarie, Qadhi, JAKIM banyak lagi tempat berautoriti kita boleh tanya. Sesuatu perkata kalau diserahkan kepada bukan ahlinya tunggulah saat kebinasaan. Orang yang melakukan ijtihad di panggil mujtahid (bukan Mujahid). Syarat untuk jadi mujtahid kena tahu ilmu nahu, sorof, ulumul quran, mustalah hadis, balaghah, mantiq, bayan dan macam-macam lagi. Kalau dah semua orang boleh ijtihad dalam perkara asas agama ..nak jadi apa kita ni?, tukar ajelah bangunan pejabat mufti jadi market ikan.



KAIT MENGAIT ZAKAT  LGBT DAN SEBAT SYARIAH TRENGGANU

15. Bende kalau tak puas hati tanya, khususnya dalam isu zakat LGBT ni, pejabat mufti selangor dan pusat zakat selangor lah yang paling ada autoriti nak jawab, tak cukup dengan berita, siap ada viral PDF pandangan Dato setia Haji Mohd Tamyes lagi. Baca faham dan cernakan.

16. Isu ini juga menyentuh kedaulatan agama Islam dalam negeri selangor. Siapa lantik Mufti?, Sultan yang lantik, pertikai fatwa secara tak langsung kita dah pertikai Mufti,  Sultanlah yang  perturunkan kuasa kepada Mufti. Kalau negeri lain takde pewartaan sebegini, terpulanglah, tapi sekurang-kurangnya Mufti Selangor cakna dengan isu semasa.  Samalah dengan kes Trengganu, jika kamu pertikai undang-undang dalam enakmen kesalahan jenayah syariah Trengganu, maka kamu sebenarnya pertikai undang-undang yang diluluskan dalam sidang DUN Trengganu dan diperkenankan oleh Sultan selaku ketua agama negeri-negeri.


17. Kesimpulannya, secara tidak sedar, dengan mempertikaikan keputusan autoriti agama,  kita dah pun membantu kelompok Islam Liberal menyucuk jarumnya. Ini bukan maksud saya institusi agama seperti Mufti atau mana mana agensi agama bersifat ma’sum atau tidak berdosa dan tidak boleh dikritik, tetapi sebelum kritik kaji dulu.. inilah yang dinamakan tabayun.

18. Benar, setiap perbuatan kita tidak sunyi dari salah dan silap, tetapi dalam Islam juga disuruh untuk “bertanyalah kepada mereka yang ahlinya/pakarnya, sekiranya kamu tak tahu ”bukan serang dulu baru tanya”. Bersikap gelojoh itu adalah sifat syaitan, sabar, kaji, tak tahu tanya, dah ada ilmu baru keluarkan pendapat. Islam dibina atas asas hujah, bukan tak boleh berhujah.

19. Ini sampai timbul menyesal bayar zakat kepada pusat zakat, tak rela duit zakat dibelanjakan pada LGBT. Apa kuasa mereka bagi zakat pada LGBT? Memang betullah salah kalau mereka serve byhand kepada Mak Nyah, Gigolo, Lesbian dan lain-lain lagi tu, tapi hakikatnya bukan begitu.


20. Harap budaya telan tajuk berita, malas membaca apatah lagi cepat tangan viral benda tak betul tidaklah jadi amalan kita selama-lamanya. Jangan kelak depan Allah nanti kita jawab.. rupanya saya tak baca habis, sedangkan fb, wazap, utube boleh pula kita hadap berejam rejam membaca nya.

21. Bab berita TV3 yang mengelirukan,  itulah scapegoat terbaik setakat ini, mungkin ada benarnya, tapi sampai bila kita mahu berbudaya bangau oh bangau. Asyik salah orang lain, kita tak salah?. Kenapa tak salahkan diri yang malas membaca, tak mahu usul periksa? Asyik nak spoonfeed bila ada isu akademik dan agama sebegini, isu Husna (Jangan Benci Cintaku) nak pi Johor lepas ni boleh pulak ulas siap membawang sampai  7 ke 8 scroll.  


22. Apapun yang terjadi, Allah tak pernah silap dalam mengatur peristiwa, pasti ada hikmahnya, walaupun berjenuh kita terangkan. Tapi bagus juga, boleh juga kita sama-sama pikir pasal zakat dan LGBT serta kaitannya sekaligus. Alhamdulillah ada juga at least “every cloud has its silver lining”.

Wallahua’lam.

Post: Saya pembayar zakat Selangor melalui potongan gaji seawal 2000an, saya cakna kemana duit zakat dibelanjakan dan saya redha, saya tahu tugas Mufti dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam, saya tahu siapa jawatankuasa Fatwa ada dikalangannya kawan saya. Saya yakin dan percaya mereka amanah kepada ilmu dan bertakwa pada Allah.


Thursday, April 12, 2018

SULH MELIBATKAN MINOR KES HARTA SEPENCARIAN SELEPAS MATI


SULH MELIBATKAN KANAK-KANAK SEBAGAI PIHAK
DALAM TUNTUTAN HARTA SEPENCARIAN SELEPAS MATI

Pra:

Sulh adalah kaedah alternatif untuk penyelesaian kes, selain perbicaraan, arbitrasi dan seumpamanya. Dalam majlis Sulh, pihak litigant diberi kuasa untuk membuat keputusan. Dalam Islam, sulh hukumnya harus bahkan digalakkan dalam Surah An-Nisaa’ ayat 128. Namun pada masa yang sama terdapat batas-batas yang perlu dipatuhi dan difahami oleh pihak yang terlibat. Penglibatan Sulh di Mahkamah Syariah termasuklah pihak-pihak, pegawai Sulh dan juga Hakim pengendorsan. Kertas ini ditulis bagi merungkai isu yang melibatkan tuntutan harta sepencarian selepas kematian. Dimana pihak menuntut membuat tuntutan terhadap ahli waris/yang kena tuntut berstatus kanak-kanak. Adalah penting untuk membuat sebarang ketetapan bagi mengelakkan perjanjian sulh itu tidak sah akibat cacatnya syarat ahli waris semasa memberi persetujuan. Kertas ini dibuat secara QnA bagi memudahkan pemahaman bagi perbincangan selanjutnya. Contoh penyelidikan menggunakan ibu kerana banyak kes yang dirujuk melibatkan pihak isteri yang kematian suami, dan suami meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil (minor).
Adakah ibu boleh membuat keputusan untuk anak-anak (minor) semasa Majlis Sulh dalam tuntutan harta sepencarian selepas mati?

1. Ibu, apabila bertindak sebagai Plaintif tidak berhak untuk buat keputusan dalam kes tuntutan harta sepencarian selepas mati kerana dalam kes tersebut anak-anak bertindak sebagai Defendan, atau pihak lawan bagi ibu.

2. Kes perlu dirujuk kepada peruntukan seksyen 89 Enakmen Undang-undang keluarga Islam Negeri Melaka. Peruntukan tersebut secara jelas menyenaraikan pihak yang perlu bertanggungjawab ke atas harta minor. Seksyen 89 berbunyi seperti berikut:

“89. (1) Sungguhpun hak terhadap hadhanah atau jagaan anak mungkin terletak pada seseorang lain, bapa ialah penjaga hakiki yang pertama dan utama bagi diri dan harta anaknya yang belum dewasa, dan apabila bapa telah mati, maka hak di sisi undang-undang bagi menjaga anaknya itu adalah turun kepada salah seorang yang berikut mengikut susunan keutamaan yang berikut, iaitu—
(a) datuk lelaki di sebelah bapa;
(b) wasi yang dilantik menurut wasiat bapa;
(c) wasi kepada wasi bapa;
(d) wasi datuk lelaki di sebelah bapa;
(e) wasi kepada wasi datuk di sebelah bapa,
dengan syarat bahawa dia ialah seorang Islam, seorang dewasa, adalah siuman, dan boleh dipercayai.”

3. Oleh yang demikian, datuk adalah merupakan orang yang paling sesuai bertepatan dengan peruntukan seksyen 89, Hakim perlu melihat perkara tersebut. Namun dikala datuk tidak ada, maka ahli waris yang lain boleh bertindak bagi pihak minor.

Bagaimana mahu menjadi penjaga ad-litem di Mahkamah Syariah?

4. Untuk bertindak bagi pihak minor, pihak tersebut boleh membuat permohonan penjaga ad-litem di Mahkamah yang berbidangkuasa. Pemohonan penjagaan ad-litem boleh merujuk kepada seksyen 24 dan 24 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Melaka 2002. Peruntukan dirujuk seperti berikut:.

“24. Mana-mana orang tak berkeupayaan boleh mendakwa atau didakwa melalui penjaga ad litemnya yang diluluskan dengan wajar oleh Mahkamah.

25. Sesuatu persetujuan yang diberikan atau pengetepian yang dibuat bagi pihak seorang orang tak berkeupayaan oleh penjaga ad litemnya dengan kelulusan Mahkamah hendaklah mengikat orang tak berkeupayaan itu”.
5. Permohonan penjagaan ad-litem hendaklah dipohon terlebih dahulu di mahkamah, setelah mahkamah membenarkan permohonan tersebut, barulah penjaga boleh membuat keputusan dalam majlis Sulh.

6. Dalam permohonan penjagaan ad-litem, hakim perlu meneliti peruntukan seksyen 89 EUUKINM, adakah pemohon mempunyai apa-apa kepentingan jika yang memohon bukan datuk lelaki di sebelah bapa. Selain Datuk sebelah bapa, mana-mana pihak (kecuali plaintif) boleh menjadi pemohon, samada abang kandung, bapa saudara, mak saudara, kenalan, peguam, pegawai awam atau sesiapa sahaja. Faktor lain yang diambil kira adalah Islam, dewasa, siuman dan boleh dipercayai. Akhirnya setelah diperiksa dan Mahkamah berpuas hati, baharulah Hakim membuat keputusan.

7. Untuk lain-lain criteria dan peruntukan substantif penjaga harta, Hakim boleh merujuk seksyen 90 hingga 103 EUUKINM 2002.

8. Terdapat peruntukan untuk ibu menjadi penjaga harta anak, itupun melalui wasiat dan jika dilantik sekalipun, Mahkamah boleh melantik orang lain yang akan menjadi penjaga diri dan harta anak serta bertindak bersama dengan ibu. Jika tiada sebarang wasiat maka Hakim perlu merujuk seksyen 89.

9. Namun wajar diingatkan, walaupun ibu diberikan kuasa untuk menjadi penjaga harta dalam seksyen 92 EUUKINM, ibu tetap tidak boleh membuat sebarang keputusan dalam majlis sulh apabila ibu bertindak sebagai Plaintif, manakala anak-anak tersebut bertindak sebagai Defendan. Dalam kes tuntutan harta sepencarian selepas mati khususnya.
Bentuk persetujuan manakah yang boleh dibenarkan oleh Pegawai Sulh dan/atau Mahkamah?

10. Begitu juga mana-mana pihak yang telah dipilih atau diputuskan oleh Mahkamah untuk menjadi penjaga ad-litem, hendaklah bertindak dalam keadaan yang mendatangkan kebaikan serta tidak merugikan anak tersebut. Seksyen 97 dan 98  EUUKINM menyatakan:

“97. (1) Seseorang penjaga bagi harta seseorang kanak kanak yang dilantik oleh Mahkamah tidak boleh, tanpa kebenaran Mahkamah—
(a) menjual, menggadaikan, menggadai janji, menukar, atau selainnya melepaskan milik manamana harta alih atau harta tak alih kanak-kanak itu; atau
(b) memajakkan mana-mana tanah kepunyaan kanak kanak itu selama tempoh lebih daripada satu tahun.
(2) Apa-apa pelupusan harta seseorang kanak-kanak yang melanggar seksyen ini boleh ditetapkan sebagai tak sah dan atas penetapan itu Mahkamah boleh membuat apa-apa perintah yang pada pendapatnya perlu untuk mengembalikan harta yang dilupuskan itu kepada kanak kanak itu.
(3) Mahkamah tidak boleh membuat apa-apa perintah di bawah subseksyen (2) melainkan jika perlu atau baik bagi kepentingan kanak-kanak itu.

98. Seseorang penjaga bagi harta seseorang kanak-kanak yang dilantik oleh Mahkamah tidak boleh, melainkan jika Mahkamah memerintah selainnya dalam sesuatu hal, diberi kuasa untuk memberi akuan penyelesaian yang sewajarnya bagi apa-apa legasi atau apa-apa wang modal lain yang kena dibayar kepada atau boleh diterima oleh kanak-kanak itu.”

11. Oleh yang demikian, Pegawai Sulh dan juga Hakim, perlu mengenalpasti samada kebajikan anak itu terjaga atau tidak, baik atau sebaliknya kepada anak tersebut dalam mana-mana perjanjian persetujuan dibawa ke hadapan mereka. Sekiranya didapati tidak menguntungkan anak tersebut, maka hakim boleh membubarkan persetujuan bersama dalam majlis Sulh atau mana-mana persetujuan yang dibawa kehadapannya.

12. Masalah mungkin akan berlaku, apabila harta tuntutan masih dalam bentuk gadaian, seperti rumah dua nama yang masih dibayar kepada pihak bank. Tiada perlindungan insuran yang melangsaikan harta tersebut. Sekiranya dikekalkan harta tersebut, dengan bahagian isteri (tanpa mengira %) maka akan mendatangkan kemudaratan sebab tidak mampu membayar pinjaman. Pada masa yang sama, anak pun mungkin akan menanggung hutang. Dalam kes sebegini, pertimbangan kebajikan anak wajar diajukan terus kepada pihak Mahkamah.

13. Seperkara lagi, terdapat perbezaan perlaksanaan permohonan penjaga ad-litem di antara negeri, ada yang buat bersekali dalam tuntutan harta sepencarian selepas mati. Cara sebegini hanya memerlukan satu permohonan sahaja. Ia juga boleh disifatkan sebagai permohonan interlokutori. Terdapat negeri yang memerlukan pemohon perlu memfailkan permohonan baru. Difailkan sebelum Sulh dibuat.

14. Walaubagaimanapun, samada difailkan sebelum atau semasa kes induk didengar. Pemohon perlu mendapatkan nasihat daripada Pendaftar terlebih dahulu bagi mengelakkan pembaziran masa dan kos. 
Post:

Open for debate, saya mengharapkan pandangan dan buah fikiran yang berbeza sekiranya ada. Penyelidikan ringkas ini dibuat hasil dari kemusykilan puan catherine zeta jones yang kini sedang bertugas di Melaka Tengah (tidak tepi mahupun hujung) 
24/1/2018