Tuesday, February 17, 2015

Umur Umat Muhammad 1

Dunia Akhir Zaman dan Kemunculan Imam Mahdi Hampir Tiba.
Roadshow Tn Guru Kiyai Zulkifli M. Ali LC-Dr Indonesia (Mudir Madrasah An Nabawiy, Sumatra Barat) 17/2/2015 Selasa Malam 7.30 malam Masjid Sri Dayong, Sri Medan Batu Pahat Johor.

Pra: Hati bagai ditarik tarik untuk hadir mendengar mutiara ilmu, meskipun di daerah asing se-hulu Sri Medan, Batu Pahat. Lalu Allah susurkan perjalanan ilmu ini dengan kenderaan dan expertise- shortcut-jalan-kampung sehandal Cikgu Mohd Nuh dan kuda Exoranya. Meskipun lebuhraya seawal Skudai ke Yong Peng Utara bak kelajuan himar layaknya (balik kampong raya cina), tetapi Allah sampaikan jua. Kuliah dimulakan pada jam 8.02 minit dan Alhamdulillah punggung ini dilabuhkan dalam Masjid pada jam 8.20 minit. Lewat 18 minit. Apapun Alhamdulillah, mana yang dapat itu yang dapat disajikan, demi menyampaikan …walau satu ayat yang disabdakan oleh Rasul SAW.
1. Pada zaman sebelum datangnya hari qiamat akan berlaku keadaan aman sehingga serigala yang paling buas sekalipun tidak akan makan domba biri biri, begitu amannya dunia. Seorang wanita berjalan kaki seorang diri dari kediaman menuju ke Makkah tanpa pengawal seorang diri, dia pulang dalam keadaan aman, kerana kondisi manusia, satu lelaki 50 wanita, kemana perginya lelaki. banyak lelaki akan meninggal dunia.
2. Nabi mengatakan jangkamasa sejak baginda diutuskan sampai umat Islam ini akan berakhir, adalah antara 1400 tahun sampai 1500 tahun hitungan hijriah, dan ini tidak akan sampai kesitu. Kita berada dalam tahun 1436H. Hitungannya hijriah. Antara 1400 ke 1500. Dalilnya Nabi bersabda “Umur umat ku adalah umur umat Yahudi dikurangi dengan umur umat nasrani”.     
3. Antara Nabi Musa dengan nabi Isa ada 2000 tahun ini menurut sejarah, antara Nabi Isa dengan Nabi Muhammad itu ada 600 tahun. Sementara zaman Nabi Musa ke Nabi Isa itu disebut agama Yahudi dan zaman dari Nabi Isa ke Nabi Muhammad disebut agama Nasrani.
4 Ertinya 1400 tahun sahaja, yang dimaksudkan dengan nabi adalah hitungan Hijriah bukan Miladiah, beza antara Miladiah dan Hijriah, Miladiah ada 10 hari lebih dari Hijriah, ertinya 1400 di kali 10 hari dari setiap tahun hijriah. maknanya 14000 hari maknanya 360 dibahagi menjadi 38 tahun. 1400 kita tambahkan 38, 1438 sekarang 1436H, ini tidak beza banyak, boleh jadi lebih sikit. Begitu juga 600 tahun mungkin ada kurang sedikit. Ini umur umat nabi Muhammad SAW, lalu sekarang kita masih rasa aman?.
5. Ada sebuah lagi Hadis umur umatku menurut Allah adalah satu hari lalu Allah menambahkan setengah hari lagi, supaya umatku tidak menjadi lemah kerana Allah menambahkan umur umatku setengah hari lagi. Satu hari menurut Allah adalah sebanyak 1000 tahun sepertimana dalam surah Sajdah ayat 5:

 
 
 
 
 
 
6. Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu hari kadarnya (masa yang dirasai oleh orang-orang yang bersalah) seribu tahun (banyak bilangan tahunnya) menurut hitungan masa kamu yang biasa.
 
7. Satu hari menurut Allah kalian menghitungnya 1000 tahun, lalu Allah tambahkan setengah hari lagi iaitu 1500. Menurut para ulama’ umur umat Islam tidak akan samapai 1500 hijriah. Ada diantara kelompok yang berani menerangkan dengan angka menerangkan 1 2 3:
1. Menurut Sheikh Ibnu Hajar Asqalani dalam umur umat Islam 1477
2. Imam Nawawi umur mensyarahkan Sahih Muslim 1476
3. Imam Ibnu Rejab al-Hanbali 1400 tak sampai 1500
Saya belum ketemukan ulama’ terkini yang berani membuat penetapan selain daripada penemuan mereka dahulu.
 
9. 1436H 41 tahun kita di hadapan, kita hanya tersedia 41 tahun ke depan. Ini hitungan hijriah, bererti setelah nabi Hijrah, hitungan setelah nabi Hijrah, padahal dihitung sejak nabi diutus menjadi Rasul, ditolak 13, berapa tersisa, 28 tahun lagi dimana seluruh umat islam di muka bumi akan meninggal dunia serentak. Itupun hanya 7, 8 atau 9 tahun sahaja. Ada 19 tahun lagi Yakjuj Makjuj akan keluar, banyaknya kejadian sebelum ini manusia meninggal di muka bumi ini.
 
10. Urusan kita bukan percaya atau tidak percaya, yang penting tahu dulu, yang yaqin silakan, tidak salah, seperti para sahabat meyakini qiamat sudah hampir dengan mereka, Rasul tidak menyalahkan Sahabat. Jestru kita lebih dekat dengan qiamat daripada para Sahabat, jadi tidak salah kalau kita percaya kalau kita meyakini kiamat sangat dekat.
11. Yang haram yang menentukan adalah bila terjadinya kiamat, yang kita bincangkan ini berakhirnya umur umat Islam, bukan tentang bilanya tarikh kiamat. Nabi sendiri tidak tahu tapi tanda-tandanya Nabi sudah beritahu, wajib kita pelajari, supaya iman kita sangat kuat, dan akan bertambah hebatnya ibadah, sedeqah, berbuat baiknya kita … kerana sesudah ketahui hakikat ini maka untuk apa kita berbuat jahat setelah kita ketahui bumi ini akan berakhir.
Sambungan….. Umur Umat Muhammad 2

Post: Catatan ini adalah transcript tidak lengkap dari Fadhilatul Kyai yang menyampaikan dalam Bahasa beliau, sebarang salah faham diminta kembali merujuk kepada syarahan kyai yang telah banyak diupload dalam youtube. Boleh taip Kiyai Zulkifli MA atau seumpamanya. Buku beliau telah habis dijual sebelum sempat lokasi ke tiga dalam siri Roadshow ke Batu Pahat. Sehingga blog ini ditulis kyai masih belum memulakan kuliahnya di Johor Bahru. Sesiapa ingin maklumat lanjut boleh menghubungi Ustaz Jamil Sri Medan. Untuk dapat nombor kontak Ustaz Jamil sila emel kepada saya di aburazeen@gmail.com. Kesalahan pemahaman pembaca blog ini sekiranya berlaku adalah berpunca dari tulisan admin sendiri dan bukan dari kalam kyai. Wallahua'lam.

Wednesday, February 4, 2015

PERIHAL RASUL BERIBADAT TENGAH MALAM


 
 
Pre: Rabu malam Khamis pengajian kitab “Raudhatul Anwar Fi Shamail Nabiyul Mukhtar” karangan Sheikh Ibrahim Masran AlBanjari Hafizahullah. Himpunan sebanyak 241 Hadis terpilih dari Kitab Syamail Muhammadiah karangan Imam Tarmizi Rahimahullah. Syeikh titipkan untuk anak muridnya dalam bentuk buku comel di daurahkan setiap minggu di Pondok Ledang. Semoga kita berazam untuk mengikuti Sunnah baginda Rasul SAW dengan cara mengaji dan berguru secara talaqqi di setiap masa dan kesempatan InsyaAllah. Doakan saya. Harini hadis ke 43 m.s 57-58:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ‏:‏ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ‏:‏ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنِ الأَسْوَدِ بْنِ يَزِيدَ، قَالَ‏:‏ سَأَلْتُ عَائِشَةَ، عَنْ صَلاةِ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم بِاللَّيْلِ‏؟‏ فَقَالَتْ‏:‏ كَانَ يَنَامُ أَوَّلَ اللَّيْلِ ثُمَّ يَقُومُ، فَإِذَا كَانَ مِنَ السَّحَرِ أَوْتَرَ، ثُمَّ أَتَى فِرَاشَهُ، فَإِذَا كَانَ لَهُ حَاجَةٌ أَلَمَّ بِأَهْلِهِ، فَإِذَا سَمِعَ الأَذَانَ وَثَبَ، فَإِنْ كَانَ جُنُبًا أَفَاضَ عَلَيْهِ مِنَ الْمَاءِ، وَإِلا تَوَضَّأَ وَخَرَجَ إِلَى الصَّلاةِ‏.

1. Daripada Aswad bin bin Yazid R.A, aku bertanya kepada Aisyah R.A tentang solat malam Rasul SAW, Aisyah menjawab; Rasul SAW tidur awal malam, dan baginda menghidupkan (beribadat) di akhir malamnya. Apabila mendekati waktu sahur, Baginda mendirikan solat witir. Sesudah itu, beliau kembali ke tempat tidur. Sekiranya Rasul SAW berhajat ke atas isteri Baginda, baginda akan melakukan hajatnya. Ketika mendengar seruan azan. Baginda bergegas bangun (untuk solat). Jika baginda bangun dalam keadaan berjunub, baginda akan mandi terlebih dahulu. Jika tidak, cukup sekadar mengambil wudhu’ lalu keluar (ke Mesjid) ke tempat solat.  

2. Syekhuna Ibrahim semoga Allah merahmatinya menyatakan, Hadis ini yang menerangkan tentang ibadat Rasul SAW pada waktu malam. Rasul membahagikan malamnya kepada ibadat dan berehat. Ada satu bahagian malam dikhususkan untuk beribadat kepada Allah.
3. Berbanding dengan kita, sepanjang malam tidur, siang tidur, dalam kuliah pun tidur lagi. Kita ini banyak tidur. Rasul beribadat pada waktu pagi sehingga menjelang subuh adakalanya menggerakkan isterinya untuk beribadat sekali. Begitulah juga yang sepatutnya kita buat.
4. Untuk isteri yang menggerakkan suaminya untuk beribadat di tengah malam, akan dapat pahala atas usahanya. Sekalipun kena merenjis air ke muka suami, tapi jangan jirus air ke mukanya, takut nanti dapat cerai pula.
5. Saidatina Aisyah R.A tidak berasa malu meriwayatkan Hadis tentang Rasul SAW kerana ilmu. Apabila ditanyakan oleh para sahabat perihal Rasul sewaktu berada di rumah.
6. Rasul apabila mendengar azan terus bangun untuk pergi Solat, kalau kita lagi tarik selimut.
7. Sunat mengambil wudhu’ dirumah sebelum pergi Masjid. Kalau nak pakai air masjid untuk berwudhu’ jangan buka air kuat-kuat. Kecilkan jumlah air yang digunakan untuk wudhu supaya tidak berlaku pembaziran.
8. Sesudah bersama dengan isteri kenalah mandi wajib terlebih dahulu di rumah, jangan pergi mandi di Masjid pula.
Post: Sampaikan dariku walau satu ayat. Jadikanlah usahaku ini dan mereka yang mem’viral’kan kalam Rasul sebagai asabab mendapat Syafaat di akhirat kelak. Amin Ya Rabbal Alamin. ..udah pagi yeop!
 

Wednesday, January 21, 2015

Bulughul Maram: Sheikh Husni Ginting: Pondok Ledang


Bulughul Maram kitab malam ni dan malam besok
Post: 21/01/2014 Pondok Ledang BBU JB
Sheikh Husni Ginting al-Lankati
Kitab Bulughul Maram oleh
Sheikh Muhammad Idris Al-Marbawi Al-Azhari Al-Malayui
Percetakan al-Anuarul Muhammadiyah. Cairo
m.s 93 - 97
sebarkan kebaikan walau dengan share button fb pondok ledang
Bab Syarat Solaah:

1. Dari Jaabir r.a Nabi SAW telah bersabda baginya. Apabila adalah kain itu luas maka berselimutlah dengan dia, ya’ni didalam sembahyang. Dan bagi Muslim: Maka selang selikan antara dua hujungnya, dan jika ada kain itu sempit maka bercuking (jadikan kain) dengan dia. Bersetuju atasnya riwayat Bukhari dan Muslim. Dan bagi Bukhari dan Muslim daripada Hadis Abu Hurairah r.a tiada boleh sembahyang seseorang daripada kamu pada kain yang satu, yang tiada atas bahunya daripada sesuatu.
Bulughul Maram ms 93 Syarat Solah, beserta dhabit al-faqeer abu razeen
2. Hadis ini adalah mengenai cara berpakaian menutup aurat semasa dan diluar solat, wajib atas kita menutup aurat samada lelaki atau perempuan.

3. Pada zaman Rasul SAW, ada sahabat yang susah dan hanya mempunyai pakaian berbentuk sehelai kain sahaja. Di dalam Sahih Bukhari ada disebut tentang ada seorang wanita datang kepada Rasul lalu berkata, “jadikan aku isterimu” Saidina Anas ceritakan kepada anaknya. Lalu anaknya berkata: “Orang ini tidak tahu malu”.Anas memarahi anaknya, lalu berkata: orang ini lebih bagus dari kamu”.

4. Semasa Rasul melihat wanita tersebut, (dibenarkan untuk melihat bagi tujuan meminang) lalu berkata seorang sahabat, “jika kamu tidak mahu, berikan kepadaku”. Lalu Rasul bertanya: “Apakah yang kamu ada?”, Sahabat itu menjawab: “Aku ada kain”. Rasul bertanya kepada Sahabat tersebut: “Jika kamu memberi kain tersebut kepada wanita ini, apa yang kamu ada?”.

5. Peristiwa ini menunjukkan kehidupan para sahabat yang serba kekurangan. Ada yang hanya mempunyai sehelai pakaian Malah ada yang solat dengan sehelai kain sepertimana dalam hadis diatas.
Sheikh Husni Ginting al-Lankati al-Azhari, Musnid Asia Tenggara. Daurah di Pondok Ledang sebulan sekali talaqqi kitab Bulughul Maram 2 malam berturut-turut.
6. Oleh sebab itu,  dalam satu riwayat dari Abu Hurairah r.a., Rasul SAW. bersabda: "Sebaik-baiknya saf bagi kaum lelaki ialah saf pertama-nya, sedang seburuk-buruknya saf bagi mereka ialah saf yang penghabisan. Adapun sebaik-baiknya saf bagi kaum wanita ialah saf penghabisan, sedang seburuk-buruknya saf bagi mereka ialah saf pertamanya."  [Muslim] Yang dimaksudkan dalam hadis tersebut adalah perempuan yang berada di saf depan berkemungkinan akan berada berhampiran dengan sof lelaki paling belakang. Maka pada zaman Rasul, perempuan yang solat di Masjid, bangun dari sujud disengajakan lambat supaya tidak terlihat aurat lelaki yang berpakaian cukup-cukup sahaja.

7. Sheikh Ali Jum’ah berkata ciri-ciri pakaian menutup aurat adalah, kain dari jenis yang tidak menampakkan warna kulit, contohnya kain kebaya yang dipakai kebanyak perempuan. Kadang-kadang sempit dan nipisnya pakaian sehingga menampakkan warna kulit. Itu haram. Kemudian pakaian tersebut hendaklah tidak sempit sehingga menampakkan bentuk tubuh badan.
8. Ada orang pernah berkata, kalau lelaki berpakaian sempit muat-muat badan kita melihat tak rasa apa-apa pun. Ya memang kita melihat tidak apa-apa, bagaimana pula dengan perempuan yang melihat lelaki yang pakai pakaian muat-muat sahaja, mungkinkah mereka juga akan naik nafsu. Seperti kita melihat perempuan berpakaian begitu.

9. Sheikh juga mengingatkan supaya menjaga aurat terutama di bahagian lutut, yang dimaksudkan adalah lutut bukan atas lutut. kadang-kadang semasa kita solat memakai kain atau kain ihram, sewaktu sujud kebarangkalian untuk nampak pangkal lutut adalah luas. Oleh itu dikepit sedikit supaya auratnya dibahagian belakang lutut tidak terbuka.

جرهد بن خويلد الاسلمي الهجيمي أبو عبد الرحمن قال له النبي صلى الله عليه وسلم غطى فخذك فإنها عورة

10. Daripada Abu Abdul Rahman berkata, Rasul SAW bersabda: “tutuplah lututmu, sesungguhnya ia adalah aurat”. Oleh itu kepada kawan yang mahu pergi stadium tengok bola, hati hati jangan sampai melihat aurat orang, kalau boleh dinasihatkan pemain bola agar pakai seluar menutup sehingga bawah lutut. Kerana melihat aurat orang lain adalah Haram.
11. Jika merujuk kepada Fiqhus Sunnah, penulis dikatakan banyak mengambil pendapat Mazhab yang tidak terpilih atau kurang kuat dijadikan sebagai isi kandungan kitab, dalam kitab tersebut ada disebut aurat lelaki bermula pada pangkal paha. Ini pendapat yang tidak kuat dan akan menjadikan orang lain keliru.

12. Sheikh juga menegur orang yang pergi ke Masjid dengan pakaian yang indah-indah, tetapi semasa solat di rumah pakaiannya ala kadar sahaja. Ada yang pakai kain sahaja, baju tidak dipakai, itu salah. Sama juga keadaan Solat semasa berpakaian ihram, sepatutnya kain ihram digunakan untuk menutupi bahu dan bahagian atas badan, bukan solat dalam keadaan idtiba’, (membuka bahu sebelah kiri). Malah ada juga yang solat dengan menyangkut kain ihram dileher, itu juga salah.
يا بني آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد وكلوا واشربوا ولا تسرفوا إنه لا يحب المسرفين}(الأعراف:31)

13. Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas [Al-A’raf:31]

14. Oleh itu Sheikh berpesan untuk solat, kenalah berpakaian cantik-cantik pakai jubbah pakai serban, pakaian yang bagus dan bersih, kasihan kain serban berbelas helai dalam almari menangis ia sebab tidak dipakai. Apapun terima kasih untuk ummu razeen atas meminjamkan kitab yang barakah ini, lenkali pinjam lagi. sebagai kredit pahala di akhirat kelak.

Post: “Sampaikan dariku walaupun satu ayat” Alhamdulillah, ini hasil malam ni, malam besok ada lagi, sesiapa yang berkesempatan datanglah ke Pondok Ledang, atas tu baru satu Hadis, banyak lagi hadis yang telah disyarahkan oleh Sheikh Husni, kalau tak sempat juga niatkanlah akan datang pada hari lain. Apabila kita berazam maka bertawakkallah. Malam ni banyak santri baru, tak kenai pon.;) Ya Allah sampaikanlah aku ke majlis ilmu sebegini malam besok dan besoknya lagi. Dan sekiranya aku tidak mati shahid di medan jihad, matikanlah aku di jalan menuntut ilmu.
 
bonus: rakaman bulan lepas punya daurah 
bonus 2: ikatan serban dari jalan Abu Musa Al-Ashaari. Sanad melalui Sheikh Husni. Bolehla pakai serban pi surau ka mengaji ka supaya kain serban tak menangis dalam almari.