Pra: Baru ni ada sahabat lama tanya, macammana hukum orang yang bernikah guna wali yang dia tak kenal. Nak kata wali Mujbir jauh sekali, wali raja ke wali am bukan, wali tahkim pun bukan. wali band tak nikahkan orang kecuali anak perempuannya. Jadi status perkahwinan diragui.
Kesan kecacatan pada status wali adalah merosakkan rukun nikah. Bila rosak rukun nikah maka ia dianggap batil (batal) dalam mazhab shafie. Nak cerita pasal susunan wali kat artikel lain, tapi kali ni nak tumpu pada status anak.Manakala nikah fasid pula jika berlaku kecacatan pada syarat nikah.
Timbul persoalan, adakah anak hasil pernikahan batil atau fasid, bapanya boleh menjadi wali?, adakah anak itu boleh mewarisi atau diwarisi? Ada kes yang mahkamah putuskan nasabnya bersambung dengan bapa dan ada yang tidak boleh dinasabkan, kenapa?... (kalau malas kurang rajin baca nas dan perbahasan fuqaha' scroll terus kat bawah ada kesimpulan)
apaaaa!!!
1. Jumhur fuqaha yang terdiri daripada Mazhab Maliki, Shafie dan Hambali menyatakan bahawa pernikahan batil dan pernikahan fasid adalah satu makna, tiada perbezaan. Ia dinyatakan oleh Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam Fiqh al-Islami Wa Adillatuhu. ms 112, Jilid 7 Darul Fikr, Damsyik 1989 sebagaimana berikut.
pernikahan
yang batil dan fasid satu makna disisi Jumhur Fuqaha selain Fuqaha Hanafi..
Dan
bagi perkahwinan fasid atau batil ada beberapa hukum hakam seperti berikut:-
1....
2.....
3-
Sabit nasab anak kepada bapanya sekiranya akad nikah tersebut tidak disepakati
oleh fuqaha sebagai fasid. Begitu juga jika akad perkahwinan tersebut disepakati
oleh Fuqaha sebagai fasid. Ia tidak dianggap sebagai persetubuhan zina apabila
lelaki tersebut tidak mengetahui hukum haram mensetubuhi isterinya itu. Akan
tetapi sekiranya dia mengetahui dengan pengharamannnya, maka ia dianggap
persetubuhan zina dan wajib dikenakan hukuman had dan tidak sabit nasab anak
tersebut kepadanya.
2. Berdasarkan
pendapat fuqaha ini, maksud perkataan “fasid” yang terdapat di dalam seksyen
2(1) bukanlah bermaksud hanya pernikahan fasid sahaja yang dikira sebagai
persetubuhan syubhah. Persetubuhan dari perkahwinan yang batal juga boleh
dikategorikan sebagai persetubuhan syubhah.
3. Dalam
Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Melaka) 2003, syarat untuk anak
dinasabkan kepada seseorang lelaki selain lahir dari perkahwinan yang sah,
ianya juga boleh dinasabkan hasil dari persetubuhan syubhah. Ia diperuntukkan
di bawah seksyen 114, dinyatakan seperti berikut:-
“Jika
seseorang lelaki melakukan persetubuhan syubhah dengan seorang perempuan, dan kemudiannya perempuan
itu melahirkan seorang anak dalam tempoh antara enam bulan qamariah hingga empat
tahun qamariah selepas
persetubuhan itu, maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu”
4. Persetubuhan
syubhah pula telah diberikan definisinya dalam subsekyen 2(1) enakmen tersebut
dengan takrifan berikut:
“persetubuhan syubhah” ertinya persetubuhan yang
dilakukan di atas anggapan sah akad nikah akan tetapi sebenarnya akad itu tidak
sah (fasid) atau persetubuhan
yang berlaku secara tersilap dan termasuk mana-mana persetubuhan yang tidak
dihukum Had dalam
Islam”
Berdasarkan
peruntukan tersebut, sesuatu persetubuhan yang dikira sebagai persetubuhan
syubhah jika terdapat pada satu atau lebih daripada 3 ciri berikut:-
(i) Jika
persetubuhan tersebut berlaku dalam perkahwinan yang tidak sah, tetapi
pelakunya mempercayainya perkahwinan tersebut sah.
II. (ii) Persetubuhan
yang berlaku secara tersilap seperti persetubuhan seseorang lelaki dengan
seorang perempuan yang dipercayai dia
adalah isterinya.
III. (iii) Jika
persetubuhan itu tidak dianggap zina dan tidak dihukum had di bawah hukum
syara’.
5. Syarat
(i) dan (ii) dibina atas kepercayaan pelakunya bahawa perempuan tersebut halal
baginya untuk disetubuhi tetapi hakikat sebenarnya ia tidak halal. Ia menepati
takrif syubhah dari segi bahasa dan istilah fuqaha. Rujuk kepada al-Qamus al-Fiqhi
karangan Sa’di Abu Jaibn da Mu’jam al-Wasit di mana ia ta’rifkan sebagai
Sesuatu
perkara yang tidak jelas yang mana tidak diketahui sama ada halal atau haram
dan sama ada haq atau batil”
6. Dari
peruntukan seksyen 114 dan subseksyen 2(1) dapat difahami bahawa pelaku menyangka
perempuan yang disetubuhi itu halal baginya. Ini bermakna syubhah tersebut
berlaku pada pelaku menyamai apa yang dinyatakan oleh Dr. Abdul Kadir Audah
dalam kitab al-Tasyri’ al-Jinai’ie al-Islami Edisi 4[1998], al-Resalah Publisher,
Beirut, Jilid 2 hlmn 360 bahawa ada 3 jenis syubhah, salah satunya adalah
syubhah pada pelaku, nasnya seperti berikut:
“syubhah
pada pelaku: seperti seseorang lelaki mensetubuhi seorang perempuan pada malam
pertama yang disangka ia isterinya, kemudian jelas ia bukan isterinya. Asas syubhah
itu adalah sangkaan dan kerpercayaan pelaku ketika melakukan perbuatan tersebut
di mana dia mempercayai bahawa dia tidak mensetubuhi perempuan yang haram
kepadanya. Oleh itu wujudnya sangkaan ini pada pelaku menghasilkan syubhah yang
menyebabkan tertolak hukuman had. Manakala jika dia melakukan persetubuhan
dalam keaadaan dia mengetahui perempuan tersebut haram kepadanya, maka ia tidak
dikira sebagai syubhah”.
7. Dalam
Mazhab Shafie disebutkan tiada perbezaan antara nikah fasid dan nikah batil
dari segi hukumnya, Merujuk kepada Kitab Fiqh Ala Mazahibul Arbaah Jilid 4, hlmn
108 yang menyebutkan pendapat mazhab Shafie sebagaimana berikut:-
“Nikah
fasid adalah pernikahan yang tidak sempurna atau tidak mencukupi satu (atau
lebih) syarat daripada syarat pada rukun nikah. Manakala nikah batil adalah
pernikahan yang tidak mencukupi satu (atau lebih) rukun nikah. Hukum bagi nikah
fasid dan nikah batil adalah satu pada kebiasaannya.”
8. Setelah
disebutkan contoh-contoh nikah fasid dan nikah batil dalam Mazhab Shafie, juga
disebutkan dalam kitab tersebut mengenai hukum nikah fasid dan batil seperti
berikut:-
“tidak
dikenakan hukuman had padanya dan disabitkan dengan pernikahan batil dan fasid
itu nasab keturunan dan diwajikan membayar mahar mithil (ke atas lelaki tersebut.”)
9. Dalam
kitab tersebut juga disebut satu kaedah dalam Mazhab Shafie bahawa setiap
persetubuhan yang tidak dikenakan hukuman had, maka sabit nasab dan
keturunannya. Nas adalah seperti berikut:
“Ketahuilah
bahawa setiap persetubuhan yang tidak dikenakan hukuman had ke atas pelakunya
maka diwajibkan eddah, disabitkan dengan persetubuhan tersebut nasab keturunan
dan diwajibkan membayar mahal mithil ke atas lelaki berkenaan”
Dalam
kes nikah fasid dan nikah batil hudud tertolak kerana wujudnya syubhah atau
keraguan.
10. Kesahtarafan
nasab anak dari perkahwinan fasid dan batil ini bukan sahaja merupakan pendapat
Mazhab Shafie tetapi juga merupakan pendapat 3 mazhab yang lain iaitu Hanafi,
Maliki dan Hanbali. Cuma Mazhab Hanafi berbeza pendapat pada masalah kewajipan
membayar mahar dan kewajipan eddah. Bagi mazhab Maliki dan Hambali, telah
disebutkan otoritinya sebelum ini. Manakala bagi Mazhab Hanafi rujuk kepada
Kitab Fiqh ala Mazahibul Arbaah Jilid 4 hlm 106-107 sebagaimana berikut:-
“Sesungguhnya
nikah yang fasid terbahagi kepada 2 jenis; jenis yang pertama mewajibkan
pembayaran mahar (maskawin) sabit nasab keturunan dengan pernikahan fasid itu
dan tidak diwajibkan eddah...”
“Jenis nikah fasid
yang kedua adalah sabit semuanya; mahar, eddah dan nasab keturunan.
11. Oleh
kerana hukum eddah dan mahar mithil yang berbeza ini, maka mazhab Hanafi
membezakan kesan antara nikah yang fasid dengan nikah yang batil. Ia berbeza
dengan Jumhur Fuqaha termasuk mazhab Shafie yang tidak membezakan antara keduanya
yang mana kesemuanya mensabitkan eddah, mahar dan nasab keturunan sebagai mana
ototriti yang disebutkan terdahulu.
12. Dalam
kes rujukan Wan Hashim bin Wan Ahmad lwn
Juanee binti Janion, Jurnal Hukum 35 Bhg 1 1433H m/s 73-84. Hakim Rayuan mendapati
dalam rekod rayuan kedua-dua perayu menyatakan, mereka menjalani kehidupan
sebagai suami isteri berdasarkan keyakinan bahawa pernikahan mereka pada
16/07/2007 adalah sah mengikut Hukum Syara’. Isu disini samada dakwaan kedua-dua
perayu mengenai keyakinan boleh diterima atau tidak untuk mensabitkan
persetubuhan syubhah?.
13. Panel
Rayuan berpendapat dakwaan keyakinan adalah munasabah dan masuk akal
berdasarkan fakta bahawa perayu diberikan sijil nikah Jabatan Agama Islam Wilayah
Persekutuan yang mana dengan sijil tersebut, boleh menimbulkan keyakinan.
Disokong oleh fakta bahawa selepas anak tersebut lahir mereka telah menggunakan
sijil tersebut untuk mendaftarkan kelahiran anak, tetapi ditolak kerana
didapati ia palsu.
14. Dalam
kes rujukan, Mahkamah rayuan telah memutuskan rayuan Perayu diterima dan anak
yang dilahirkan perayu kedua pada 09/08/2009 hendaklah dinasabkan kepada Perayu
1 dan keputusan YA Hakim Bicara yang memutuskan anak tersebut tidak boleh
dinasabkan kepada Perayu 1 diketepikan.
15. Dalam
kes ini juga Mahkamah Rayuan menasihatkan, dalam kes-kes pengesahan nikah yang
didapati tidak sah, Hakim perlu membuat keputusan mengenai status anak dari
perkahwinan yang dihukumkan sebagai tidak sah. Ini bagi mengelakkan pihak-pihak
terpaksa memfailkan pula pengesahtarafan anak yang akan membebankan pihak-pihak
dari segi masa dan kos. Tiada yang menghalang Mahkamah untuk membuat keputusan
status anak dalam permohonan pengesahan nikah.
Sekiranya perkahwinan fasid atau batil berlaku, kesan kepada anak hasil dari perkahwinan tersebut dapat dibahagi kepada dua:
1. Jika perkahwinan itu DIKETAHUI ROSAK DAN CACAT RUKUN DARI AWAL ATAU SEBELUM KAHWIN oleh pengantin/pasangan, tetapi degil mereka nak kahwin juga! - maka anak yang terhasil tidak boleh diwalikan oleh bapa. mereka tidak waris mewarisi, batasan aurat seperti ajnabi, pasangan dikenakan hukuman had.
3. Contoh klasik kes nombor dua seperti: Bernikah guna wali hakim di thailand, tetapi rupa-rupanya bukan wali hakim yang diiktiraf oleh Majlis Agama Thailand, itu kadhi syndicate (sindekit). Hakim kena tanya samada mereka tahu atau tidak yang kadhi tu ada pengiktirafan?. Sekiranya tidak tahu maka masuk dalam kategori nombor 2. Tapi kalau tahu, degil nak menikah juga, maka pasangan ni akan jatuh kategori nombor 1.
4. Boleh minta hakim buat pengesahan nasab terus jika disabitkan faraq nikah disebabkan nikah fasid atau batil. Tapi terpulang pada hakim nak dengar atau kena failkan berasingan.
5. Pengetahuan pasangan yang berkahwin dalam kes sebegini adalah kunci kepada penasaban anak dan lain-lain efek perundangan. Oleh itu berilah pengetahuan kepada anak cucu cicit tuan-tuan dan puan-puan tentang hukum syarak. Jangan sampai dah beranak pinak baru nak naik turun mahkamah buat pengesahan.
4. Boleh minta hakim buat pengesahan nasab terus jika disabitkan faraq nikah disebabkan nikah fasid atau batil. Tapi terpulang pada hakim nak dengar atau kena failkan berasingan.
5. Pengetahuan pasangan yang berkahwin dalam kes sebegini adalah kunci kepada penasaban anak dan lain-lain efek perundangan. Oleh itu berilah pengetahuan kepada anak cucu cicit tuan-tuan dan puan-puan tentang hukum syarak. Jangan sampai dah beranak pinak baru nak naik turun mahkamah buat pengesahan.
cenggitu ekk!