Friday, February 1, 2008

UCAPTAMA SEMPENA PERSIDANGAN PEGAWAI SYARIAH NEGERI SELANGOR 2007

UCAPTAMA

YAA DATO’ HJ ZOHDI BIN HAJI TOHA

KETUA HAKIM SYARIE

SEMPENA PERSIDANGAN PEGAWAI SYARIAH

NEGERI SELANGOR 2007

Pada 26 November 2007

Di Hotel De Palma, Ampang

Segala puji-pujian bagi Allah SWT, Tuhan pentadbir sekelian alam, Maha Pencipta segala sesuatu. Selawat dan salam ke atas Rasul Junjungan SAW, petunjuk dan contoh ikutan sehingga ke hari kiamat.

Terlebih dahulu saya mengucapkan syukur kepada Allah SWT kerana atas limpah perkenanNya dapat kita berkumpul dan berjumpa pada hari ini bersempena dengan Persidangan Pegawai Syariah Negeri Selangor bagi tahun 2007, Ucapan terima kasih diucapkan kepada para peserta yang berjaya menghadiri sepanjang program persidangan yang bermula pada hari ini sehingga ke tarikh 28 November. Sehingga ke hari ini pihak JAKESS telah berjaya menganjurkan persidangan yang menghimpunkan pegawai-pegawai dari peringkat Ketua Hakim sehinggalah ke Penolong Pegawai Syariah setiap tahun tanpa gagal. Oleh itu besarlah harapan saya supaya kita semua dapat memberikan komitmen dan menjayakan persidangan ini sehingga ke akhir program, kerana selain dari Mesyuarat yang wajib dilaksanakan atas dasar pentadbiran, persidangan juga merupakan forum untuk kita bertukar-tukar pandangan serta pendapat bagi melicinkan perjalanan Jabatan Kehakiman Syariah Selangor.

Dengan izin Allah SWT, dalam persidangan tahun ini selain daripada ceramah dan Mesyuarat Blueprint tahun 2008, kita akan turut mengadakan Majlis Anugerah Kualiti JAKESS 2007 sebagai meraikan warga JAKESS dikalangan kita yang berusaha untuk memperbaiki mutu sistem penyampaian Jabatan. Saya percaya setiap warga JAKESS telahpun berusaha untuk meningkatkan mutu dan nilai diri masing-masing, jika tidak berjaya sekalipun, sekurang-kurangnya niat kearah kecemerlangan mesti wujud sebagai insan yang diamanahkan oleh Allah dengan tanggungjawab diri masing-masing. Niat yang ikhlas merupakan pintu kepada keupayaan membawa perubahan dalam pekerjaan dan sebagai pekerja kita mesti sentiasa berfikir mencari jalan penambahbaikan dan keberkesanan terhadap kerja yang dilakukan. Semua ini mampu dilakukan jika setiap warga JAKESS berjaya membina keunggulan diri yang berkualiti. Keunggulan ini dapat diukur melalui pemikiran, sikap, tindakan dan jiwa yang berkualiti.

Keempat-empat elemen kualiti diri akan mampu menjana kebijaksanaan untuk merancang, menyusun atur, memimpin dan mengawal individu atau sekumpulan individu bagi mencapai apa-apa yang diinginkan atau apa-apa yang telah ditentukan bersama. Akhirnya proses membina kualiti diri akan mengarah kepada satu gagasan menyeluruh tentang hubungan manusia dan alam seluruhnya dengan Penciptanya yang akhirnya membentuk pula kepada matlamat membawa kemakmuran, kesejahteraan dan kesempurnaan hidup.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Pembinaan kualiti dalam diri, kerja, pengurusan, dan jabatan bukanlah boleh dilaksanakan dalam satu jangka masa yang pendek tetapi ia merupakan satu proses yang berterusan dan saling berubah. Proses ini akan sentiasa dibuat penambahbaikan mengikut keperluan semasa dan matlamat organisasi. Oleh itu penjanaan kualiti mesti diterap dan diserap dalam pemikiran dan sanubari setiap pekerja. Akhirnya kita mampu berbudaya kualiti setelah terbina satu corak kehidupan bekerja yang sentiasa meletakkan kepentingan dan keperluan kualiti dalam setiap tindakan dan perancangan. Perancangan bersama-sama dalam membentuk budaya kerja yang sebegini perlukan kepada gabungan seluruh anggota organisasi. Tanpa mengira ibu pejabat atau daerah, bahagian pentadbiran atau perundangan, unit pembangunan, unit ICT, Perhubungan Awam, tidak ada yang berkecuali. Ini penting kerana sumbangan setiap peringkat akan memastikan kejayaan yang lebih bermakna akan dapat dicapai. Tindakan bersama dalam setiap peringkat bermakna setiap pekerja akan melaksanakan tugas dan tanggungjawab bersama secara bersama-sama demi mencapai matlamat bersama yang telah ditetapkan. Kejayaan bersama akan menjadi kejayaan organisasi dan mesti pula diiktiraf dan dinikmati bersama-sama. Ini kerana Allah SWT menyukai setiap pekerjaan dilakukan secara bersama dan terancang rapi seumpama bangunan yang dibina dengan kukuh, Firman Allah di dalam Surah As-Soff ayat 4 yang berbunyi:

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.” [As-Soff: 4]

Sungguhpun ayat tersebut ditujukan kepada mereka yang berperang dan berjuang pada jalan Allah, namun kita selaku pekerja yang mempertahankan syariat Allah di Mahkamah Syariah juga berjuang melalui medan keadilan kepada masyarakat. Dari itu, saya menggesa tuan-tuan dan puan-puan mulai sekarang, untuk tidak berasa jemu melakukan perubahan dan pada masa yang sama bermuhasabah terhadap apa yang telah kita lakukan pada masa lalu, semoga dengan perancangan yang akan kita rencanakan dalam mesyuarat blueprint ini nanti akan mendatangkan faedah dan keuntungan kepada JAKESS pada tahun 2008 dan tahun-tahun seterusnya.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekelian,

Masa yang berlalu membawa kita ke penghujung tahun 2007, pada tahun ini mungkin bukan rezeki JAKESS apabila gagal untuk mempertahankan mana-mana gelaran cemerlang pada audit APPC yang lalu, walaubagaimanapun di kesempatan dengan ini, masih belum terlambat sekiranya saya mengucapkan tahniah kepada pegawai dan kakitangan kita yang menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang peringkat Negeri Selangor tahun 2006 yang diadakan pada 12hb November baru-baru ini, daripada 12 warga JAKESS yang menerima anugerah tersebut ada diantaranya yang menerima buat kali kedua, mungkin ini yang dimaksudkan oleh Yang Berbahagia Menteri Besar, anugerah diberi berdasarkan perkhidmatan yang cemerlang bukan berdasarkan giliran. Selepas ini bolehlah kita mencungkil rahsia beliau untuk dijadikan semangat dalam menerbitkan kecemerlangan dalam diri kita.

Akhir sekali saya merakamkan ucapan terimakasih dan tahniah kepada semua yang terlibat samada secara langsung atau tidak langsung diatas kejayaan menganjur persidangan Pegawai Syariah Negeri Selangor kali ini, semoga Allah memberkati segala usaha kita dan memberikan keamanan dan kesejahteraan kepada Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Selangor.

Sekian terima kasih

Wabillahitaufik wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

Disediakan oleh
Pegawai Perhubungan Awam
Jabatan Kehakiman Syariah Selangor
20hb November 2007

aburazeen

No comments:

Post a Comment