Tuesday, January 6, 2009

Father's right upon 85(1) & (2) Syariah Family Law





Dear Abu Ali.

Father can get custody, but those way not as simply as you can read from the enactment, it still needs a trial process. Yes it is true the right of the hadinah (custodian) of a child terminates upon the child attaining the age of seven years for male and nine years for female and it’s also true if the child has reached the age of discernment, they shall have the choice of living with either of the parents…… and even though the child hath pick their choice the court still have their own inherent power to decide otherwise.


But to rely only on this substantial rights [85(1) and (2)], it is consider ‘rapuh’, it still need a circumstantial evidence to support the claim. I’m not saying that if you apply the custody simply with that section then you’ll lose the right, but be rationale, yet you didn’t know what the defense might say upon your claimant.


There’re a lot of stone to be upturns, you must read in between those lines, but the best decision is to get a council for the case, then you’ll get the peace. Hope so!


85. (1) Hak hadinah bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu perempuan, tetapi Mahkamah boleh, atas permohonan hadinah, membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga kanak-kanak itu mencapai umur sembilan tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sebelas tahun, jika kanak-kanak itu perempuan.

(2) Setelah tamatnya hak hadinah, penjagaan adalah turun kepada bapa, dan jika kanak-kanak itu telah mencapai umur kecerdikan (mumaiyiz), maka kanak-kanak itu adalah berhak memilih untuk tinggal dengan sama ada ibu atau bapanya, melainkan jika Mahkamah memerintahkan selainnya.

Unless you’re on that damn confident that the children will choose you as a guardian, by then you can rely simply on the attached section. This opinion might slightly differ from another council base on what interest they are, but in the end it returns to you to make up your mind. I’m not demoralized you in such manner but just to make sure when the moment come, the decisions is all yours. Aburazeen.

p.s must read! The whole 87th Sections, sure it’ll benefit you.

3 comments:

  1. Thank you for this wonderful article. I am still not clear on why the enactment clearly states hadinah ends at age 7 or 9, and that the right of custody reverts to the father, when you say this is not as clear cut as this. Could you please provide some nas from the Quran or Sunnah to back up the ruling on Hadinah? I really appreciate your concern.

    ReplyDelete
  2. Right until now, I'd never found such clear hadith pertaining the reversion of custody, and if there is, it still open for debate since custody itself is base in form of right of parent and children s charity as section 89 subjected as:

    (2) Untuk memutuskan dalam jagaan siapakah seseorang kanakkanak patut diletakkan, pertimbangan yang utama ialah kebajikan kanak-kanak itu dan, tertakluk kepada pertimbangan itu, Mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada—
    (a) kemahuan-kemahuan ibu bapa kanak-kanak itu; dan
    (b) kemahuan-kemahuan kanak-kanak itu, jika dia telah meningkat umur dapat menyatakan sesuatu pendapatnya sendiri.
    (3) Adalah menjadi suatu anggapan yang boleh dipatahkan bahawa adalah untuk kebaikan seseorang kanak-kanak dalam masa dia kecil supaya berada bersama ibunya, tetapi pada memutuskan sama ada anggapan itu dipakai bagi fakta-fakta sesuatu kes tertentu, Mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada tidak baiknya
    mengacau kehidupan seseorang kanak-kanak dengan bertukartukarnya jagaan.

    btw, I'll try to search some more references as you ask for. thank you

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum...maafkan saya mengganggu isu ini, tertarik pula saya kerana saya juga dalam kemusykilan. Saya seorang ayah bersama 4 org anak2. Lelaki, 12 dan 9 tahun dan perempuan 7 dan 4 tahun. Ibu mereka telah meninggalkan rumah sejak setahun yang lalu tanpa menghubungi anak-anak ini walau sepatah sms pun sehingga sekarang dan beliau telah membuat permohonan fasakh atas dakwaan saya tidak memberi nafkah dari tarikh dia keluar rumah sedangkan saya tidak tahu dimana sebenarnya beliau berada dan kemungkinan ahli keluarga beliau melindungi beliau. Masalah saya, adakah saya berpeluang untuk mendapatkan hak hadanah terhadap anak-anak tersebut andai beliau berjaya membubarkan perkahwinan kami? Saya telah menyiapkan afidavit permohonan hadanah dan afidavit ex-party perintah jagaan sementara.Bolehkah saya mendaftarkan kes tersebut di Johor sedangkan kes fasakh tersebut didaftarkan di terengganu? Maafkan saya sekiranya persoalan ini lari dari tajuk atau tidak sesuai dengan perkara yang diperbincangkan. Saya sekadar inginkan pendapat dan panduan dari org yang saya rasa lebih mengetahui.

    ReplyDelete