tag:blogger.com,1999:blog-4668410891187475221.post1325187294900484535..comments2023-08-08T08:13:52.606-07:00Comments on abu razeen's journal: Father's right upon 85(1) & (2) Syariah Family Lawabu razeenhttp://www.blogger.com/profile/07426412308696349537noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4668410891187475221.post-31933923660614554552009-03-20T04:57:00.000-07:002009-03-20T04:57:00.000-07:00Assalammualaikum...maafkan saya mengganggu isu ini...Assalammualaikum...maafkan saya mengganggu isu ini, tertarik pula saya kerana saya juga dalam kemusykilan. Saya seorang ayah bersama 4 org anak2. Lelaki, 12 dan 9 tahun dan perempuan 7 dan 4 tahun. Ibu mereka telah meninggalkan rumah sejak setahun yang lalu tanpa menghubungi anak-anak ini walau sepatah sms pun sehingga sekarang dan beliau telah membuat permohonan fasakh atas dakwaan saya tidak memberi nafkah dari tarikh dia keluar rumah sedangkan saya tidak tahu dimana sebenarnya beliau berada dan kemungkinan ahli keluarga beliau melindungi beliau. Masalah saya, adakah saya berpeluang untuk mendapatkan hak hadanah terhadap anak-anak tersebut andai beliau berjaya membubarkan perkahwinan kami? Saya telah menyiapkan afidavit permohonan hadanah dan afidavit ex-party perintah jagaan sementara.Bolehkah saya mendaftarkan kes tersebut di Johor sedangkan kes fasakh tersebut didaftarkan di terengganu? Maafkan saya sekiranya persoalan ini lari dari tajuk atau tidak sesuai dengan perkara yang diperbincangkan. Saya sekadar inginkan pendapat dan panduan dari org yang saya rasa lebih mengetahui.badrulhasyahttps://www.blogger.com/profile/14433800080330887529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4668410891187475221.post-43925935951885434852009-01-07T01:51:00.000-08:002009-01-07T01:51:00.000-08:00Right until now, I'd never found such clear hadith...Right until now, I'd never found such clear hadith pertaining the reversion of custody, and if there is, it still open for debate since custody itself is base in form of right of parent and children s charity as section 89 subjected as: <BR/><BR/>(2) Untuk memutuskan dalam jagaan siapakah seseorang kanakkanak patut diletakkan, pertimbangan yang utama ialah kebajikan kanak-kanak itu dan, tertakluk kepada pertimbangan itu, Mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada—<BR/>(a) kemahuan-kemahuan ibu bapa kanak-kanak itu; dan<BR/>(b) kemahuan-kemahuan kanak-kanak itu, jika dia telah meningkat umur dapat menyatakan sesuatu pendapatnya sendiri. <BR/>(3) Adalah menjadi suatu anggapan yang boleh dipatahkan bahawa adalah untuk kebaikan seseorang kanak-kanak dalam masa dia kecil supaya berada bersama ibunya, tetapi pada memutuskan sama ada anggapan itu dipakai bagi fakta-fakta sesuatu kes tertentu, Mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada tidak baiknya<BR/>mengacau kehidupan seseorang kanak-kanak dengan bertukartukarnya jagaan.<BR/><BR/>btw, I'll try to search some more references as you ask for. thank youabu razeenhttps://www.blogger.com/profile/07426412308696349537noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4668410891187475221.post-21817642342136120602009-01-06T20:27:00.000-08:002009-01-06T20:27:00.000-08:00Thank you for this wonderful article. I am still n...Thank you for this wonderful article. I am still not clear on why the enactment clearly states hadinah ends at age 7 or 9, and that the right of custody reverts to the father, when you say this is not as clear cut as this. Could you please provide some nas from the Quran or Sunnah to back up the ruling on Hadinah? I really appreciate your concern.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14853531569536834131noreply@blogger.com