Thursday, May 23, 2024

KURSUS KEHAKIMAN SYARIAH DI PUSAT PENGAJIAM KEHAKIMAN KEBANGSAAN NEGARA MESIR


𝐌𝐀𝐉𝐋𝐈𝐒 𝐏𝐄𝐋𝐄𝐏𝐀𝐒𝐀𝐍 𝐏𝐄𝐒𝐄𝐑𝐓𝐀 𝐊𝐔𝐑𝐒𝐔𝐒 𝐊𝐄𝐇𝐀𝐊𝐈𝐌𝐀𝐍 𝐒𝐘𝐀𝐑𝐈𝐀𝐇 𝐃𝐈 𝐏𝐔𝐒𝐀𝐓 𝐏𝐄𝐍𝐆𝐀𝐉𝐈𝐀𝐍 𝐊𝐄𝐇𝐀𝐊𝐈𝐌𝐀𝐍 𝐊𝐄𝐁𝐀𝐍𝐆𝐒𝐀𝐀𝐍 𝐍𝐄𝐆𝐀𝐑𝐀 𝐌𝐄𝐒𝐈𝐑
Mohd Bukhari bin Jusoff, 24 Mei 2024, 10.15 Pagi

𝑺𝑬𝑷𝑨𝑵𝑮 | YBrs. Tuan Haji Nassir bin Abd Aziz, Ketua Pendaftar JKSM, pagi ini telah mewakili YAA Dato’ Haji Mohd Amran bin Haji Mat Zain, Ketua Pengarah/ Ketua Hakim Syarie JKSM untuk merasmikan Majlis Pelepasan Delegasi para pegawai Syariah ke Negara Mesir bagi mengikuti Kursus Kehakiman di Pusat Pengajian Kehakiman Kebangsaan Negara Mesir (NCJS) selama 2 minggu bermula 24 Mei 2024 hingga 10 Jun 2024. 

Seramai 23 orang pegawai Syariah akan mengikuti kursus pada kali ini. Turut hadir dalam Majlis pagi ini adalah YAA Dato’ Mohammad Adib bin Hussein, Ketua Hakim Syarie, Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Selangor dan YAA Dato’ Kamal Bashah bin Dato’ Ahmad Tajuddin, Ketua Hakim Syarie, Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sembilan, Pengarah Bahagian Latihan, Puan Mazlina binti Hussain dan Pegawai-pegawai dari Bahagian Latihan, JKSM. 
Program ini merupakan strategi bagi memperkukuhkan hubungan bilateral antara kedua-dua negara (Malaysia dan Mesir) serta sebagai antara usaha bagi pemantapan kompetensi penjawat awam negara khususnya Pegawai Syariah di Malaysia.

Untuk Rekod, pada 3 September, 2023, YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)  telah mengadakan lawatan rasmi ke Negara Mesir. Turut serta dalam lawatan tersebut adalah YAA Ketua Pengarah/ Ketua Hakim Syarie JKSM. Dalam sesi lawatan tersebut mereka telah melawat  ke National Centre For Judicial Studies (NCJS) dan telah berkesempatan bertemu dengan Timbalan Menteri Kehakiman Mesir, Tuan Umar Ansari. Antara agenda yang dibincangkan adalah berkaitan hasrat yang tertangguh sebelum ini bagi penganjuran Kursus Jangka Pendek kepada hakim-hakim Syarie dengan kerjasama pihak JKSM yang telah diusahakan sejak tahun 2020 ketika YB Menteri sebagai Ketua Pengarah JKSM.

https://www.facebook.com/share/p/opLPtsZAyXsXc7E2/?mibextid=WC7FNe

No comments:

Post a Comment