Sunday, January 6, 2019

WACANA KETUA HAKIM SYARIE MALAYSIA 2018

copypaste. Credit to blog erakita
PUTRAJAYA – Pada 13 febuari 2018, satu Wacana Ketua Pengarah / Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia telah diadakan di Dewan Serba Guna, Aras 2, Kementerian Pengangkutan Malaysia, No. 26, Jalan Tun Hussein, Presint 4, Wilayah Persekutuan Putrajaya. Wacana yang dihadiri oleh Hakim-Hakim Mahkamah Rayuan Syariah, Ketua-Ketua Hakim Syarie, Hakim-Hakim Mahkamah Tinggi Syariah dan Hakim-Hakim Syarie Negeri-Negeri merupakan acara tahunan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM). Dianggarkan seramai 250 peserta hadir dalam wacana berkenaan.
Dalam ucapannya, Ketua Pengarah / Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Yang Amat Arif Dato’ Hj Mukhyuddin bin Hj Ibrahim telah menggariskan sebanyak 8 hala tuju Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia bagi tahun 2018. Berikut adalah ringkasan hala tuju tersebut sebagaimana dipetik dari lama rasmi facebook Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM):
  1. Memartabatkan sistem kehakiman dan perundangan Syariah.
  2. Mentasqifkan (proses mengintelektualkan) Pegawai Syariah melalui penguasaan ilmu secara berterusan.
  3. Mengamalkan budaya kerja berintegriti dan berakauntabiliti dalam amalan kerja seharian.
  4. Meningkatkan علاقة (hubungan) dan kerjasama strategik dengan agensi Persekutuan dan Negeri.
  5. Menyemarakkan budaya inovasi dan kreativiti.
  6. Kebajikan dan kemajuan kerjaya.
  7. Mengambil istifadah dari aplikasi sistem E-Syariah.
  8. Memperkasakan profesionalisme wanita dalam institusi kehakiman dan perundangan Syariah.
Dalam majlis yang sama, satu ceramah khas telah disampaikan oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan Dato’ Dr Zulkifli bin Mohamad Al- Bakri bertajuk “Adab al-Qadi: Di Era Kontemporari“.  Sijil-sijil penghargaan juga disampaikan kepada Jabatan Kehakiman Syariah Negeri-Negeri yang mendapat pencapaian cemerlang dalam perlaksanaan Arahan Amalan, pegawai-pegawai syariah yang telah berjaya memperolehi Ijazah Tinggi Doktor Falsafah (Ph.D) dan Sarjana. Turut mengisi majlis adalah pelancaran Air Mineral Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM), Program Umrah Ukhuwwah Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) dan penyerahan SOP 4P (Permohonan Pengesahan dan Pendaftaran Perkahwinan) kepada Ketua-Ketua Hakim Syarie negeri-negeri.

No comments:

Post a Comment