Friday, November 4, 2016

SERBAN DAN FUNGSINYA

1. Serban adalah salah satu sunnah berbentuk pakaian yang memberikan lambang pengenalan kepada si pemakainya. Tiadalah ia satu keberatan atas orang awam untuk melaziminya kerana ia pada tahap sunnah jibiliyyah. Namun bagi pemakainya jika ingin mengikuti jejak Rasul atas dasar kecintaannya kepada Rasul dan bukan tujuan lain maka ia diberi pahala. Mungkin belum ada kesempatan daya atau upaya untuk menegakkan sunnah yang besar-besar, namun bagaimana nak buat sunnah yang besar jika yang kecil kecil pun bagi kita anggap sebagai perkara enteng. 

2.Bagi suasana seperti di Malaysia, pemakaian serban boleh juga berfungsi sebagai ‘junnah’ atau perisai diri dari melakukan maksiat. Dikatakan sebagai identiti kerana cara pemakaian atau lilitan serban tersebut membawa erti pembawaan imej sesuatu jamaah.

3. Sepertimana lilitan tengkolok bagi orang Melayu, serban juga menonjolkan identiti bagi sesuatu jamaah, jika diperhatikan untuk ikatan jamaah tabligh adalah tidak sama dengan ikatan pak haji, pak imam kampung. Bukan sekadar untuk dibawa solat sahaja, malah serban melambangkan prestij sesuatu institusi, sepertimana serban syria yang unik kemas dan bertingkat-tingkat. Serban Yaman yang lebih santai, Manakala serban Al-Azhar tiada ekornya hanya bulatan kain putih membaluti lebai seakan tarbus berwarna merah. Terkadang, kesilapan seseorang untuk memakai serban bukan pada ahlinya boleh mengundang aib pula. Sewajarnya hanya penuntut Al-Azhar sahaja layak untuk menggulung serban Al-Azhar.

4. Untuk ekor serban, paling banyak digayakan dijulurkan bahagian belakang kepala. Berkenaan dua ekor serban yang terjulur keluar dibahagian belakang, dikatakan berasal dari saksi peperangan Badar, dimana telah dinyatakan malaikat yang membantu peperangan tersebut memakai serban berekor dua. Wallahua’lam

5. Jamaah tabligh adalah paling ramai mengamalkan simpulan seperti diatas. Namun bagi ikatan gaya Abdul Rahman bin Al-Auf r.a sedikit cebisan ekor serban dinaikkan sedikit untuk mendapat ekor serban kedua. Bagi murid Syeikh Ibnu Masran Al-Banjari Pondok Ledang, sanad diperturunkan melalui tariq Abdul Rahman bin Al-Auf, sanad terakhir sebelum syeikhuna adalah dari Almarhum Tuan Guru Haji Sabran Asmawi, murid kepada Syeikh Muhammad Yasin bin Muhammad Isa al-Fadani, Syeikh Abdul Qadir bin Abdul al-Mutallib al-Indonesi al-Maindili dan Allahyarham Tuan Guru Muhammad Saman Bin Muhammad. Tuan Guru Haji Sabran juga adalah bekas pesuruhjaya Pas Perak tahun 1997 hingga 2002.   

5. Terdapat banyak hadis menerangkan tentang sifat dan warna serban Rasul SAW, InsyaAllah semoga Allah beri kerajinan untuk saya uploadkan hadis-hadis tersebut. 



No comments:

Post a Comment