Tuesday, May 10, 2011

Hari Ibu ikut Kristian? (jangan saman saya)

post: artikel dibawah diambil dari post fb pn saf. menarik untuk diulas. Point dari 1 hingga 6 cut and paste dari fb tazkirah pun di cut and paste dari sanad terdahulu. So credit untuk nama yang saya sebutkan tadi. point dari 7 hingga akhir adalah my humble opinion.


1. Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. Lent adalah tempoh masa selama 40 hari samada dalam bulan Februari atau Mac. Dalam tempoh ini, sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama. Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary. Mother Mary adalah Maryam, ibu kepada Nabi Isa Alaihissalam atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan.

2. Dalam tempoh tersebut juga, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin, akan bekerja sebagai pembantu rumah. Mereka sanggup keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut. Menjelang hari Ahad keempat, mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan, dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu. Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut.

3. Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church. Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan. Sejak dari itu, perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan. Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja.

4. Di Amerika Syarikat, Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe. Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi " The Battle Hymn of The Republic" (TBHoTR). TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika. Ungkapan "Hallelujah" dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia.

5. Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu. Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother's Church di Grafton, West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya, iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Semenjak dari itu, Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia.

6. Anna Jarvis, dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri, golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah. Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika. Pada tahun 1914, Presiden Woodrow Wilson, secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai Hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei. Biarpun sebahagian besar negara-negara di dunia menyambutnya pada hari yang berlainan, tetapi negara seperti Denmark, Finland, Itali, Turki, Australia, dan Belgium masih merayakannya pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei.

Sumber : http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/
dan
http://www.facebook.com/home.php#!/notes/tazkirah/asal-usul-hari-ibu/10150186210902847 (thanx pn safiyati peminat ram nomor wahid)

On the other thot (abu razeen part)..

7. bagus untuk pengetahuan. tapi ia bukan bersifat mungkar macam valentine day, ia lebih kepada meraikan seseorang sepertimana kita meraikan hari ahad untuk berehat, padahal penjajah yang menjadikan hari ahad sebagai cuti umum sebab mereka nak... pi semayang kat gereja, so kita ikut kristian?????. sejak kita mengiktiraf hari ahad sebagai cuti umum kita telahpun meraikan penghulu hari kristian. secara pribadi saya tak kisah kalau orang nak merayakan hari ibu. sesetengah orang akan berkata, hari hari bagi saya hari ibu, sebab dia ingat kat ibu dia... kalau untuk orang lain?, yang sibuk hanya bergantung pada media massa untuk perancangan waktu hidupnya.

8. tidaklah kita pada hari ibu mengagungkan mother maryam atau apapun yang dimaksudkan oleh kristian, tetapi kita mengagungkan pengorbanan ibu kita yang mungkin kita tak terpikirpun nak bagi hadiah, ucapkan terima kasih pada hari hari lain. Ada hadis Rasul SAW yang menggambarkan keutamaan ibu sehingga tiga kali mengatasi bapa, boleh kita rawikan sekiranya perlu. ingat semua orang tak sama uslub dakwah berbeza ikut masyarakat dan masa. Apa selepas hari ini hari bapa, hari nurse (florence nightingale), hari kebangsaan (nasionalisma lagi bahaya tuh!.. berhala pemikiran) hari buruh, hari birhday (ada nabi suruh buat?) pusat pakaian hari-hari ...semuanya salah.


9. saya menyokong 100% didedahkan asal usul satu perayaan macam dalam artikel diatas. Tapi saya lebih suka uslub rasul apabila diberitahu orang Yahudi merayakan nisfu syaaban kerana merayakan terselamatnya mereka dari Firaun dengan pertolongan Nabi Musa serta izin Allah. Maka Rasul berkata Nabi Musa juga adalah nabi umat Islam maka lebih utama untuk kita merayakannya. (salah satu hujah puasa nisfu syaaban). Bukanlah kita ni nak mendahului rasul dengan menggunakan hujah ini sebagai mengharuskan hari ibu ..walaya zubillah! akan tetapi Illah perayaan itu sendiri meraikan sempena kemenangan Nabi Musa. I'llah kat sini adalah menghormati ibu, bahkan Islam lebih menganjurkan menghormati ibu! berasaskan hadis. bukan menghormati mother maryam atau seumpamanya. Maka tak salah bukan? kalau salah saya .. silakan bongkar asal usul cuti hari Ahad nescaya anda pasti mahu pergi kerja pada hujung minggu walau tak boleh claim o.t.(kecuali kelantan kedah dan kawasan yang sewaktu dengannya)


p/s: gambar tiada kaitan dengan artikel, masuk sebab author sendiri nak masuk. suka-hati-i-lah. jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment