Sunday, November 13, 2011

greenrun gunung belumut sampai sengal otot

1. At last, after 8th year of dreaming to conquest it finally come true. 12th Nov 2011 had stated, Gunung Belumut telah kujejak dan teroka. walau dengan almost 500 peserta green run yang lain, tapi saya berasa puas, sebab kalau nak naik sorang-sorang is strictly forbidden. Forest tak kasi naik sendiri sendiri, mesti ada guide (nak buat macam kinabalu kot). Anyway syukur Alhamdulillah. done it!
2. Kenapa 8 tahun?. sebab 8 tahun yang lalu Gunung Belumut (GB) adalah pemandangan indah yang dapat aku lihat setiap kali dapat balik ke rumah mertuaku. Rumah Tipah ler. Rumah dia kat Felda Kahang Timut specificly lebih kurang 5km nak ke kaki GB. Mathematicly ketinggiannya 1,010metres dari aras laut atau 3,314 ft. Itu kalau kira tinggi, tapi kalau mendaki jarak nak ke puncak ada la lebih kurang 6km. Greenrun kali pertama dibuat di GB untuk kategori wanita hanya 3km jumlah naik dan turun. Mankala kategori saya (lelaki terbuka) 6Km campur naik dan turun.
3. Treknya agak mudah untuk 500 meter pertama, disisinya air terjun yang molek untuk santai keluarga dan untuk meter-meter seterusnya perjalanan anda akan bertambah sukar, pengalaman saya naik kinabalu menjadi tips untuk lebih bersemangat. Tapi sejujurnya saya katakan, trek kinabalu lebih mudah untuk didaki. (bukan underestimate).

4. Sebenarnya mendaki gunung adalah salah satu cara escapsm saya dari tekanan kerja dan masalah sekitar, mendaki mendekatkan saya dengan tuhan. Mendaki juga satu cara untuk menunjukkan kita orang yang sihat (untuk kaki bangku macam saya) sebab saya tak suka persaingan, game yang memberi tekanan sebab saya tak suka kalah. Macam green run ni pun, bukan tujuan saya nak menang (sebab dah kalah) sebenarnya nak mencari kepuasan. Goal untuk pendaki adalah untuk sampai ke puncak, cepat ke lambat ke bergantung pada diri sendiri.

5. Walau tak dapat nombor satu, tapi saya sekurang-kurangnya pendaftaran nombor 001 jadilah. early birdkan.. .Kat km ke 3 dari kaki bukit ada landmark berbentuk baru bergerigi, orang kat sini panggil batu kerang, takde supersticious kat sini, namun tempat ni keras (kalau dihantuk kepala kat sini boleh pecah) dari sini lagi 3 km boleh sampai kepuncak.

6. Apapun terima kasih kepada jabatan hutan kerana telah menganjurkan greenrun 2011, harap ada lagi budget untuk buat kat gunung lain pulak kat Johor nie, boleh join. Nakcerita panjat bukit, semua bermula dengan Gunung Baling 420m, tempat saya dilahirkan di Kedah. Walau tak sampai kepuncak tapi sekurang-kurangnya saya dah mendaki separuh sewaktu sekolah rendah dulu. Kemudian Gunung Semanggol 15om tempat saya belajar Sek Menengah, rasanya lebih 2 kali naik gunung tu (nanti semak gambarnya kalau ada lagi).

7. Lepas tu Gunung Maxwell atau gunung larut 1,448m kat Taiping, yang ni masa kecik naik jeep landrover sampai ke atas, lepas tu bila dah besor panjat sendiri. Gunung Mat Cincang tak kira sebab naik pakai gondola begitu juga dengan Genting Highland. Gunung Datok 870m kat Rembau naik masa kat JAKESS. Gunung yang paling tinggi saya pernah naik setakat ni adalah Gunung Kinabalu 4101m. Selain dari tu Jabal Nur 200m pun saya belasah. Mula tu nak naik Jabal Uhud tapi tak boleh dapat naik Jabal Ramah (bukit pemanah) jer. Jabal Rahmah 70m kat Arafah pun dah naik juge.

8. Aim saya selepas menunaikan haji yang wajib tu, rasa nak naik Kilimanjaro lah. takpun Everest kalau ada sponsor (keh keh keh). Tapi mungkin terpaksa melupakan buat sementara waktu kerana kaki saya dah pun sengal sengal masuk greenrun. Harap boleh berkongi dengan anak-anak minat yang penuh sihat dan keinsafan ini. chalooo!
p/s Hannan suke suke suke


2 comments:

  1. ustaz tak suka persaingan ye? jadi akhir tahun ni kita jgn buat bowling lagi nak..kita buat green run plak...tapi utk permulaan kita pilih bukit je tau jgn gunung...hihihihihihi

    ReplyDelete
  2. tengok gaya jbg ...jauh lagi nak panjat bukit, panggil main bola tampar ok la kot. tapi saingan bowling tetap kena teruskan.. nak ngalahkan midi ... lumba baca buku ok tak? yang tu saya suka

    ReplyDelete