Monday, April 27, 2009

Kingdom Of Heaven Versi Seksyen 5 Shah Alam a.k.a tragedi palestin

Tragedi Palestin
Oleh Abu Razeen



Sekian lama menguliti buku undang-undang dan fail-fail kes bicara, sudah sampai masanya untuk menjenguk saudara seakidah yang kini kurang bernasib baik berbanding kita. Mengenangkan nasib negara kita diancam krisis ekonomi, adalah jauh berlipat kali ganda bernasib baik daripada bangsa Arab yang tinggal di Palestin, yang diancam jiwa dan raganya. Kalau disini kenaikan harga petrol atau kepimpinan politik menjadi topik utama, persoalan disana berkisar adakah esok aku mampu untuk melihat dunia. Begitulah Palestin yang sinonim namanya dekat dihati dan jauh dimata.

Apabila disebut Palestin pasti tidak dapat tidak kita menyentuh tentang konflik Arab dan Israel. Oleh kerana kelompok majoriti bangsa Arab di Palestin adalah beragama Islam manakala Israel majoritinya adalah berbangsa dan beragama Yahudi maka, lebih tepat sekiranya disimpulkan konflik ini lebih menjurus kepada pertembungan keagamaan. Walaupun diwar-warkan ini peperangan diantara dua kelompok bangsa yang merebut sebidang kawasan yang disebut tanahair tetapi hakikatnya ia adalah sesuatu ancaman perang antara dogma samawi. Peperangan di Palestin tidak boleh disamakan dengan kempen holocaust Nazi di Eropah yang telah dicanang dan ditambah serba serbinya oleh media berbau zionis, tidak juga Ku Klux Klan yang memburu Yahudi sebelum Nigers di Amerika Syarikat, kerana di Eropah kini perancang ekonominya adalah saudagar Yahudi, manakala di Amerika Syarikat kini perancang politiknya adalah intelektual Yahudi. Yahudi telah berjaya menyusupi musuh-musuhnya dengan menjaja simpati tragedi holocaust dan tuduhan anti semitik dimana akhirnya tiada kata-kata nista boleh menghentikan kekejaman zionis di bumi Palestin melainkan ia berkubur di meja persidangan PBB.

Sesungguhnya kaum Yahudi yang direkod sebagai Bani Israel di dalam Al-Quran, telahpun dikisahkan kepada Umat Nabi Muhammad SAW sebagai pengajaran dan amaran oleh Allah SWT, antara firmanNya: “Sesungguhnya kami telah mengambil perjanjian dari Bani Israil dan telah kami utus kepada mereka para rasul. Tetapi setiap datang seorang Rasul kepada mereka dengan membawa apa yang tidak diingini oleh hawa nafsu mereka (maka) sebahagian dari para rasul itu mereka dustakan dan sebahagian yang lain mereka bunuh” [Al-Maaidah:70] Ternyata tidak cukup kejahatan dengan mendustakan rasul yang diutus kepada mereka, sifat ekstrimis Yahudi mencapai tahap membunuh rasul, sekiranya manusia seistimewa rasul menerima layanan sedemikian maka apatah lagi bangsa Arab yang bagi mereka tidak lain hanyalah seorang ‘goyiem’ yang boleh dibunuh sesuka hati.

Sekiranya membunuh rasul pekerjaan Yahudi, mendustakan ayat Allah juga amalan mereka, firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al-Kitab dengan tangan mereka sendiri,lalu dikatakannya “ini dari Allah”, dengan maksud untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri dan kecelakaan besarlah bagi mereka akibat dari apa yang mereka kerjakan” [Al-Baqarah: 79] Pendustaan Al-Kitab yang diturunkan kepada mereka dibuktikan sehingga golongan sarjana pengajian perbandingan agama yang terdiri dari orang-orang Yahudi dan selainnya telah bersepakat bahawa kitab perjanjian lama atau Taurat sekarang bukanlah sebuah kitab yang asal dan tulen seperti yang pernah diturunkan oleh Allah kepada Nabi Musa. Pun begitu walau kepalsuannya diakui tetapi mereka begitu berpegang kepada Taurat dan ajarannya kerana dicatat di dalamnya “Sesungguhnya kamu adalah bangsa yang suci bagi tuhan kami dan kami dipilih oleh tuhan untuk menjadi umat yang khusus di kalangan semua bangsa dimuka bumi” [Safar Pengulangan 7/16]. Oleh itu mereka berbangga menjadi sebagai “Bangsa Allah yang terpilih” manakala bangsa lain hanya diciptakan untuk berkhidmat kepada mereka. Oleh itu sekiranya diperhatikan, bangsa Yahudi suka hidup berasingan dan ini merupakan satu tradisi dan kebanggaan bagi mereka. Selain daripada kitab Taurat yang dipalsukan mereka juga beriman dengan kitab bernama Talmud.



Bagi mengenali ketuanan bumi Palestin sepertimana yang didakwa oleh bangsa-bangsa yang merebutnya, terlebih dahulu diselusuri sejarah bangsa terawal di muka bumi Palestin, Pada tahun 2500 sebelum Masehi, sebuah kabilah bernama Kan’an telah meninggalkan Semenanjung Arab kerana kemarau yang panjang dan menuju ke barat sungai Jordan serta menetap di pesisiran sungai tersebut. ‘Kan’an’ mengambil nama salah satu dari lapan jenis bangsa yang lahir daripada keturunan Saam bin Nuh setelah banjir besar melanda bumi. Sebuah kabilah yang datang daripada kepulauan Creat di lautan Mediterranean bergelar Palestin telah berhijrah ke bumi Kan’an dan menetap disatu kawasan yang bernama Yafa dan Ghaza. Sekitar tahun 1200 sebelum Masehi telah berlaku perkahwinan campur di antara kabilah Palestin dengan orang-orang Kan’an yang berketurunan Arab dan akhirnya mereka dikenali dengan orang Palestin dan tempat tinggal mereka dikenali sebagai tanah Palestin.



Sebelum ke Palestin, Bani Israel telah berhijrah dari Babylon atau Iraq ke Syria pada sekitar tahun 1750 sebelum Masehi sebagai pengikut Nabi Ibrahim AS. Asal keturunan mereka adalah dari isteri Nabi Ibrahim yang bernama Sarah, dilahirkan anak yang bernama Ishak. Daripada Ishak lahir Yaakub yang digelar sebagai Israel. Beliau mempunyai 12 orang anak yang akhirnya membentuk 12 kabilah Bani Israel. Semasa penghijrahan Bani Israel, mereka didapati mempunyai ciri-ciri berbeza dengan membentuk tabiat mengasingkan diri antara kabilah lain, pengasingan ini adalah akibat daripada perbezaan akidah nabi Ibrahim dan kabilah lain yang menyembah berhala. Penghijrahan juga mengakibatkan perbezaan pemikiran apabila Bani Israel hidup berpindah randah dan tidak bertamadun manakala kabilah lain hidup menetap dan mempunyai ilmu pengetahuan dan ketamadunan. Sikap mengasingkan diri akhirnya membentuk sikap perasaan tidak senang dan curiga terhadap bangsa lain. Maka sehingga ke hari ini mereka sentiasa merancang untuk mengatasi bangsa-bangsa lain supaya mereka memperolehi ketenangan jiwa. Antara perancangan jahat mereka ialah ajaran Marxis, Darwin dan lain-lain.

Salah seorang anak Yaakub adalah Yusuf yang mempunyai sejarah bersama Haxsos pemerintah di bumi Mesir sehingga Bani Israel mendapat layanan yang istimewa. Keistimewaan ini hilang setelah Haxsos dijatuhkan oleh Ahmash yang keturunannya memakai gelaran Firaun. Penindasan ke atas Bani Israel sampai kekemuncak apabila Ramses II memerintahkan semua anak lelaki Bani Israel dibunuh dan ketika itu lahirlah Nabi Musa yang berketurunan Bani Israel dan dibesarkan di istana Ramses II sendiri. Atas sebab tertentu permusuhan Ramsis II dinyatakan dengan pengusiran Nabi Musa dan kaumnya Bani Israel sehingga ke Sinai. Disini terjadinya peristiwa penyembahan patung lembu oleh Bani Israel sehingga menyebabkan Nabi Musa murka. Bani Israel tidak berpuashati dengan kesukaran hidup di situ lalu Nabi Musa membawa kaumnya ke Palestin yang telahpun didiami oleh orang-orang Kan’an iaitu penduduk Palestin. Tetapi oleh kerana Bani Israel enggan untuk memerangi orang-orang Kan’an akibat telah lama hidup dalam kesenangan dan takut berperang maka mereka disesatkan oleh Allah di padang bernama Tieh selama 40 tahun. Setelah Nabi Musa wafat maka Yusha’ bin Nun memimpin Bani Israel, mereka akhirnya berjaya memasuki Palestin.

Bani Israel mendirikan kerajaan di Palestin selama 500 tahun. Mereka tidak pernah aman damai melainkan di zaman pemerintahan Nabi Daud dan awal pemerintahan Nabi Sulaiman selama 50 tahun. Setelah pemerintahan Nabi Sulaiman, Bani Israel berpecah dua sehingga ditawan oleh Maharaja Babylon bernama Bakhtanshar dan pada tahun 586 sebelum Masehi beliau menghalau semua Bani Israel keluar dari Palestin. Semasa Palestin ditakluk oleh Raja Parsi pada tahun 538 sebelum Masehi Bani Israel dibenarkan pulang sehinggalah Palestin jatuh ke tangan Rom. Akibat pemberontakan terhadap pemerintahan Rom maka Bani Israel telah dihukum dengan dimusnahkan kediaman dan mereka diusir dari Palestin. Pada waktu tersebut lahirlah seruan Nabi Isa untuk mengajak Bani Israil ke jalan yang benar tetapi seruan tersebut ditolak.

Pada 135 Masehi, Bani Israel sekali lagi memberontak, kerajaan Rom telah membunuh sesiapa sahaja dari kalangan Bani Israel. Mereka yang terselamat telah lari keserata dunia dan bumi Palestin sunyi dari Bani Israel. Seterusnya Palestin ditadbir oleh kerajaan Rom yang mulanya beragama Pagan dan kemudiannya beragama Kristian. Sehingga saat kerasulan Nabi Muhammad SAW, Islam menjadikan Palestin sebagai salah satu tempat yang mulia. Kerana wujudnya Baitul Maqdis yang terletak di tengah-tengah bumi Palestin. Perkara ini diisyaratkan dalam sebuah hadis yang bermaksud: “Janganlah kalian bersusah payah membuat persiapan kecuali jika hendak pergi ke tiga buah masjid: Masijidil Haram, Masjidil Aqsa dan masjidku ini (Masjid Nabawi)” [Bukhari dan Muslim].

Rasul SAW sendiri pernah ke Palestin sebanyak 3 kali, pertamanya sewaktu berumur 9 tahun bersama Abu Talib ketika berdagang di Syam, kali kedua ketika baginda membawa barang dagangan Khadijah dalam usia 25 tahun dan kali ketiga ialah dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj. Sejak zaman Baginda lagi, para sahabat berjuang untuk membuka kota Baitul Maqdis bermula dengan peperangan Khaibar (7H), Mu’tah (8H), pengutusan Usamah bin Zaid (11H), Ajnadain (13H) dan Yarmuk (15H) bersamaan 636 Masehi. Kemenangan di Yarmuk membolehkan tentera Islam mengepung Baitul Maqdis selama beberapa bulan sehinggalah orang Kristian di Baitul Maqdis menyerahkan kunci kota kepada Saidina Umar. Ketika pembukaan Baitul Maqdis tiada seorang pun berketurunan Yahudi berada di kota tersebut.

Diantara syarat penyerahan kota suci ke tangan orang Islam dalam perjanjian yang dikenali sebagai ‘Perjanjian Umariah’, orang Kristian menyatakan:“…gereja mereka tidak boleh dirobohkan dan mereka tidak boleh dipaksa untuk memeluk Islam, tidak dibenarkan seorang pun orang Yahudi mendiami kota suci ini” kerana mereka tahu bahawa kaum Yahudi sangat buruk akhlak dan suka melakukan kekacauan dimana mereka tinggal. Saidina Umar telah memegang amanah ini. Malangnya pada tahun 492H tentera Salib telah membalas dendam dengan bertindak melampau membunuh 70,000 orang Islam di dalam Masjidil Aqsa.

Pada tahun 583H tentera Islam sekali lagi mengepung Kota Baitul Maqdis dibawah kepimpinan Salahuddin Al-Ayubi dan dibuka buat kedua kalinya, keadilan Islam mengatasi sifat dendam terhadap kezaliman yang dilakukan oleh tentera Salib disepanjang 91 tahun pemerintahan Kristian disitu, kesemuanya dilepaskan dengan hanya dikenakan denda 10 dinar lelaki, perempuan 5 dinar dan kanak-kanak 2 dinar. Seterusnya kekhalifahan Islam diwarisi oleh empayar Othmaniah pada masa yang sama Yahudi tidak pernah duduk diam untuk mendapatkan kembali Baitul Maqdis dari penguasa Islam.

Berpunca daripada ‘tanah yang dijanjikan’ dalam kitab Taurat, seorang wartawan Yahudi bernama Theodore Herzl telah menerbitkan buku bertajuk “Negara Yahudi’ sebagai teori pembentukan negara berasaskan agama dan bangsa Yahudi di Palestin. Dengan restu persidangan Yahudi yang membentuk Protokol Zionis pada tahun 1901, Herzl beserta dana terkumpul telah bertemu Sultan Abdul Hamid untuk membeli tanah kosong Palestin. Sungguhpun kerajaan Othmaniah berada dihujung kegemilangannya Sultan Abdul Hamid menjawab: “Sekiranya kamu membayar kepada saya dengan seluruh emas yang ada di atas muka bumi ini sekalipun, saya tidak akan benarkan kamu mengambil bumi Palestin”.


Pada September 1923, British dengan resolusi PBB telah menjajah Palestin dan mengimport bangsa Yahudi secara besar-besaran diikuti dengan tumbangnya Khilafiah Othmaniah pembela umat Islam dimuka bumi. Bermula saat itu gerbang jihad telah dibuka dan muncul seorang demi seorang mujahid Islam menagih syahid di bumi Palestin. Yahudi yang berhijrah ibarat parasit yang menggila di bumi Palestin, tidak cukup dengan menduduki tanah orang Arab di Palestin mereka membunuh penduduk Arab samada secara individu mahupun secara beramai-ramai sesuka hati. Tidak cukup di bumi Palestin, entiti Yahudi dengan restu kuasa barat menduga kesatuan Arab dengan menyerang negara-negara di sempadan Palestin.



Sehari selepas British dan Amerika mengisytiharkan penubuhan Negara Israel, pada 15.5.1948 Negara Arab seperti Jordan, Mesir, Iraq, Syria dan Lubnan menghantar tentera ke Palestin untuk memerangi penjajah Yahudi. Mujahid ternama termasuklah Imam Hassan Al-Banna, As Syahid Izzuddin Al Qassam, Abdul Qader Audah, Yusuf Tala’at, Mustafa As-Siba’iy, Dr Abdullah Azzam dan ramai lagi mujahidin telah berjuang memerangi Yahudi, ada yang gugur di medan perang dan ada yang gugur sekembalinya ke negara masing-masing. Pada 29.10.1956 Israel bergabung dengan Britain dan Perancis menyerang Mesir untuk menguasai Terusan Suez. Peperangan ini turut disertai pelajar-pelajar Malaysia yang sedang belajar di Universiti Al-Azhar. Seramai 65 orang ahli Persekutuan Melayu Mesir yang kemudiannya dikenali sebagai PMRAM telah diberi kebenaran oleh Presiden Mesir Jamal Abdul Nasir untuk berjihad menentang pakatan tentera musuh. Sukarelawan Melayu ini diberikan latihan ketenteraan dalam waktu yang singkat dan kemudiannya diserapkan dalam pasukan Pertahanan Awam (Difa’ Madani). Mereka telah berjuang sehingga ke perbatasan Suez. Pelajar lainnya menderma darah dan golongan siswi memberi khidmat menjahit pakaian tentera.

Sehingga ke hari ini semangat juang penduduk Arab Palestin tidak pernah padam biarpun gugurnya shahid-shahid mereka, malah generasi baru yang menyaksikan kekejaman rejim zionis pasti tidak memaafkan kezaliman Yahudi walau sesaat dalam hidup mereka. Pelbagai kesatuan Arab Palestin diwujudkan untuk berjuang diatas dasar masing-masing antaranya penubuhan Hamas pada 1987 telah meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan dan menolak fahaman kebangsaan. Hamas yang diasaskan oleh Sheikh Ahmad Yassin menjadi pilihan pejuang muda untuk berjihad, disamping itu gerakan PLO dengan dasar kebangsaan dan sekular diasaskan oleh Yasser Arafat, begitu juga Fatah, Jihad Islami, As-Sya’biyyah dan Ad-Dimoqratiyah.



Penentangan oleh pejuang Palestin menggunakan segala yang termampu, dari serpihan batu dijalanan, roket Al-Qassam, AK-17 sehingga ke ‘Amaliayah Istisyhadiyyah’ atau pengebom berani mati. Amalan pengebom berani mati benar-benar menggugat keamanan penduduk Israel kerana impaknya yang benar-benar berkesan. Ketakutan Israel diterjemahkan oleh pihak barat dengan menyamakannya dengan ‘kamikaze’, malang sekali ada juga orang Islam yang menyifatkan pengebom berani mati sebagai perbuatan yang sia-sia dan bunuh diri. Realitinya umat Islam Palestin tidak upaya untuk melawan disebabkan kekurangan kekuatan persenjataan. Sempadan yang dikawal rapi menjadikan pejuang tiada pilihan lain untuk melawan. Keharusan amalan ini telah mendapat restu dari majoriti ulama’ dan sarjana Islam, antaranya Dr Muhammad Sayid Tantawi seorang Sheikhul Azhar menyatakan: “Sesungguhnya perbuatan seorang muslim meletupkan dirinya dihadapan musush yang memerangi mereka adalah merupakan sejenis mati syahid.”

Tragedi Palestin di Asia Barat mencetus apa yang disebut rantaian keganasan hampir keseluruh dunia. Pihak Barat dengan mudah melabelkan umat Islam sebagai pengganas sesuka hatinya walaupun rejim zionis sokongannya mengganas disaksikan dunia. Masalah keganasan atau ‘terroris’ tidak akan selesai selagi mana PBB tidak mengatasi masalah pengganas Yahudi di bumi Palestin. Kegagalan PBB untuk mentakrifkan istilah keganasan memakan diri kuasa barat apabila lahirnya bangsa yang berjuang dan berdendam diatas ketidakadilan dan kekejaman yang dibenarkan, semuanya atas nama hak bernegara yang dicipta bangsa Yahudi secara jahat dan licik.

Tidaklah Allah SWT menjadikan tragedi Palestin semata-mata untuk ditonton oleh umat Islam lain atau memberi peluang untuk kita berbakti sesama Islam tetapi ianya adalah pengajaran yang mesti diambil iktibar dan tindakan. Sebagai muhasabah diri, kini bilangan umat Islam melebihi 1.3 bilion diseluruh dunia, keluasan negara umat Islam melebihi ¼ keluasan dunia, umat Islam memiliki 75% petrol dunia, 25% gas asli dan 45% uranium dan pada tahun 2002 dianggarkan wang rakyat Arab Saudi yang disimpan di Amerika diantara 400 hingga 800 bilion dolar malah simpanan duit bangsa Arab pernah dijangka berkembang sehingga seribu billion. Umat Islam telah memiliki segalanya, tetapi mengapa masih belum berjaya berhadapan dengan musuh Islam?, tepuk dada tanyalah iman.

Published
MAIS #14
April 2009

2 comments:

  1. Assalamualaikum
    memang bagus sekali...sejarah yang dinukilkan disini
    amat berkesan sekali apabila Ayah baca tentang bumi
    pelastin yang kini dijajah oleh yahudi israel laknat
    itu...oleh itu sama2 lah kita membantu rakan kita
    dipelastin dengan apa cara sekali pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. terima kasih ayah, rajinnya ayah baca sampai habis.

      Delete