Tuesday, October 26, 2021

PINDAAN AKTA HARTA PUSAKA KECIL (PEMBAHAGIAN) 1955


 DR 6/2021 PINDAAN AKTA HARTA PUSAKA KECIL (PEMBAHAGIAN) 1955

Kredit kepada Dr Zulkarnain Lukman

Pindaan ini melibatkan struktur cara pembahagian pusaka kecil. Dalam struktur sekarang agensi yang terlibat dengan pembahagian harta pusaka adalah Mahkamah Tinggi Sivil, Pejabat Pembahagian Pusaka Kecil (jika ada harta tak alih dan nilai di bawah RM2 juta) dan Amanah Raya Berhad (jika harta itu harta alih sahaja dan nilai di bawah RM600 ribu). Dengan pindaan ini, kes pusaka ringkas di bawah ARB akan dipindahkan ke pejabat pembahagian pusaka kecil.

Secara umumnya wujud perubahan struktur pentadbiran harta pusaka dalam pindaan ini yang mana satu entiti khusus diwujudkan bagi tujuan pembahagian harta pusaka. Langkah ini adalah baik kerana ianya akan lebih terfokus apabila ada satu jabatan khas berbanding sebelum ini yang lebih bersifat menumpang di pejabat tanah.

Begitu juga, ARB dan Majlis Agama diberikan peranan untuk lebih proaktif bertindak bagi mengenal pasti harta pusaka yang tidak ditadbirkan dan diberikan kuasa untuk memfailkan petisyen.

Pindaan penting:

Fasal 3 (Seksyen 2)

 - mewujudkan jawatan Estate Distribution Officer/ President of Estate Distribution Officer

- property (harta) ditakrifkan sebagai harta alih atau harta tak alih atau kedua-duanya.

Dengan pindaan ini, kuasa sedia ada Pentadbir Tanah untuk menjadi pegawai yang mendengar perbicaraan pusaka kecil akan dipindahkan kepada Pegawai Pembahagian Harta Pusaka yang akan diketuai oleh seorang yang digelar Presiden Pembahagian Harta Pusaka. Presiden ini akan menentukan bidangkuasa kawasan yang boleh ditadbirkan oleh seseorang Pegawai Pembahagian Harta Pusaka. Begitu juga, jawatan Timbalan Presiden Pembahagian Harta Pusaka juga telah diwujudkan. Sebelum ini, bidangkuasa sedemikian ditentukan oleh di mana harta tak alih itu berada. Contohnya, jika harta tak alih berada di Gombak, maka bidangkuasa bicara harta pusaka akan dibuat di Pejabat Pembahagian Harta Pusaka di Pejabat Tanah Gombak.

Kuasa berkaitan ini dinyatakan dalam pindaan seksyen baharu ‘Bahagian IA’ dengan pengenalan Seksyen 2A, 2B dan 2C.

Fasal 5 (Seksyen 3)

- Pindaan seksyen ini akan membolehkan Pegawai Pembahagian Harta Pusaka untuk mendengar kes sama ada melibatkan harta alih atau harta tak alih atau kedua-duanya. Sebelum ini, pejabat pembahagian pusaka hanya boleh mendengar kes yang melibatkan harta tak alih sahaja. Jika tiada langsung harta tak alih maka pejabat pembahagian harta pusaka tidak boleh mendengar kes berkenaan. 

- Pindaan lain yang signifikan dalam seksyen ini adalah nilai kes yang boleh dibicarakan telah ditingkatkan daripada nilai RM2 juta kepada RM5 juta.

Fasal 8 (Seksyen 8)

- Seksyen 8 ini adalah berkaitan orang atau siapakah yang boleh memfailkan petisyen harta pusaka. Sebelum ini petisyen harta pusaka hanya boleh dibuat oleh waris, pemiutang, pembeli atau penghulu atau settlement officer. Pindaan seksyen ini membatalkan perkataan penghulu dan settlement officer dan membolehkan petisyen untuk mendengar kes berkaitan harta pusaka boleh dikemukakan oleh Perbadanan iaitu Amanah Raya Berhad, Majlis Agama Islam, penjaga (guardian) atau pun sahabat wakil (next friend). Sahabat wakil adalah seorang kanak-kanak atau seorang pesakit melalui seorang dewasa menyaman misalnya ayah kanak-kanak atau seseroang in loco parentis, penerima pesakit atau official receiver.

Fasal 10 (Seksyen 8B dan 8C)

- Seksyen 8B dan 8C adalah seksyen baharu. 

- Seksyen 8B ini memberikan kuasa tambahan kepada Pegawai Pembahagian Harta Pusaka untuk membuat perintah pembahagian secara ringkas (summary distribution) jika harta pusaka itu hanya terdiri daripada harta alih sahaja dan nilainya tidak lebih dari RM600 ribu bagi permohonan kali pertama. Bagi permohonan berikutnya atau permohonan ulang bicara harta alih ini mestilah belum diisytiharkan lagi dalam bicara terdahulu dan nilainya tidak lebih RM600 ribu atau bertujuan untuk membatalkan perlantikan amanah (trustee) jika kanak-kanak itu telah mencapai umur majoriti.

- Sebelum ini, kuasa untuk pembahagian pusaka ringkas ini diberikan kepada Amanah Raya Berhad. Mengikut amalan, Amanah Raya Berhad tidak perlu memfailkan apa-apa permohonan untuk surat kuasa mentadbir di Pejabat Pusaka atau di Mahkamah dan boleh terus mendengar permohonan pemohon dan mengeluarkan satu perintah pembahagian. Kini kuasa ini diserahkan kepada Pegawai Pembahagian Harta Pusaka. Bagaimanakah cara perlaksanaannya tidak diperincikan dalam pindaan ini.

- Seksyen 8C adalah berkaitan dengan kuasa Pegawai untuk memberikan surat kuasa mentadbir pendente lite (pentadbir sementara dalam hal keadaan wujud pertikaian) kepada pempetisyen atau waris lain.

Fasal 11 (Seksyen 9)

- Seksyen ini dipinda bagi membolehkan Pegawai Pembahagian Harta Pusaka hanya perlu mengeluarkan notis bicara kepada pempetisyen sahaja dan menjadi tanggungjawab pempetisyen untuk menyampaikan notis itu kepada orang lain yang terlibat. 

- Sebelum ini, adalah menjadi tugas pejabat pusaka untuk mengedarkan notis itu kepada semua yang dinamakan dalam petisyen.

Fasal 12 (Seksyen 10)

- Seksyen ini berkaitan dengan kuasa Pegawai untuk melantik penjaga kepada orang yang tidak berupaya bagi tujuan menghadiri bicara kes. Pindaan seksyen ini dibuat untuk memasukkan perkataan pesakit (patient). Seksyen sedia ada hanya menyebutkan kanak-kanak atau orang tidak waras fikiran. Pesakit ini telah diberikan definisi sebagai orang yang menjadi waris tunggal yang sedang menderita sakit yang serius atau kecederaan parah atau orang yang terlantar sakit di atas katil (bedridden) dan tidak berupaya untuk menghadiri perbicaraan kes.

Fasal 13 (Seksyen 11)

- Pindaan yang dibuat untuk memberikan kuasa kepada Pegawai Pembahagian Harta Pusaka untuk menentukan tempat bicara kes. Sebelum ini, tempat bicara mestilah berdekatan dengan di mana harta tak alih si mati itu berada. Selain itu, kuasa juga diberikan untuk pegawai ini menyekat mana-mana orang berkepentingan untuk menghadiri mesyuarat.

Fasal 19 (Seksyen 16A)

- Seksyen baharu 16A dimasukkan iaitu kuasa Pegawai Pembahagian Harta Pusaka untuk membuat apa-apa pembetulan perkeranian ke atas apa-apa perintah yang dikeluarkan.

Fasal 21 (Seksyen 18)

- Seksyen 18 yang lama adalah berkaitan tanggungjawab penghulu atau settlement officer. Kini tanggungjawab itu diletakkan kepada Amanah Raya atau Majlis Agama Islam untuk memaklumkan kepada Pegawai Pembahagian Harta Pusaka dan selepas itu memfailkan petisyen. Fee berkaitan seksyen ini boleh dicaj kepada harta pusaka.

Fasal 23 (Seksyen 29)

- Seksyen ini dipinda dengan memasukkan tempoh untuk merayu ke Mahkamah Tinggi bagi sesiapa yang terkilan dengan keputusan Pegawai Pembahagian Harta Pusaka adalah dalam tempoh 30 hari dari tarikh keputusan atau perintah itu dibuat. Sebelum ini, tempoh tidak dinyatakan dan rujukan harus dibuat kepada tempoh rayuan dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi. Mungkin wujud kepayahan untuk membuat rujukan silang sedemikian bagi bukan peguam.

Fasal 24 (Jadual Pertama)

- Pindaan ini untuk menggantikan Jadual Pertama. Jadual Pertama adalah berkaitan butiran perkara yang perlu diambil kira oleh Pegawai Pembahagian Harta Pusaka semasa membuat apa-apa perintah pembahagian.

* Adalah lagi pindaan lain yang tidak disebut di sini kerana ianya adalah ulangan atau terlalu teknikal atau tidak signifikan.

Dr Zulqarnain Lukman 26/10/2021