Seorang sahabat bertanya tentang kedudukan penjawat awam. Adakah mereka boleh disaman atas tugas mereka atau sebaliknya. Pertama-tamanya fahamkan erti saman itu dulu. Saman boleh jadi Saman Jenayah atau Saman Sivil. Perbincangan ini adalah mengenai Saman Sivil. Iaitu permohonan atau tuntutan yang dibuat bukan oleh Timbalan Pendakwa atau Pendakwa Syarie.
1. Adakah Penjawat Awam boleh disaman?
Secara asasnya,
semua orang boleh disaman. Semua kuasa yang terbit dari undang-undang mestilah
dilaksanakan mengikut undang-undang. Ini termasuklah sesiapa yang berjawatan di
pejabat kerajaan, termasuk Perdana Menteri, menteri, ahli parlimen, institusi
awam dan juga penjawat awam.
Semakan
kehakiman adalah proses untuk memastikan undang-undang dilaksanakan dalam
negara. Mahkamah yang melaksanakan semakan kehakiman akan melihat sama ada
agensi pelaksana melakukan tugas mengikut kuasa yang diberikan kepadanya. Oleh
yang demikian tiada orang atau agensi yang keputusannnya mengatasi
undang-undang. Prinsip undang undang yang dilaksanakan di Malaysia adalah bukti
kepada kerajaan berasaskan demokrasi yang berfungsi
Prinsip ini
tidak terhad kepada undang-undang yang diluluskan oleh kerajaan, tetapi
meliputi keputusan yang dibuat oleh undang-undang tersebut. Contohnya Akta
Prosiding Kerajaan 1956 membenarkan tindakan terhadap kerajaan diambil atas
undang undang kontrak dan tort.
2. Apabila penjawat awam disaman, apakah tindakan ketua pejabat?
Ketua Jabatan
atau Ketua Pejabat hendaklah mengemukakan notis/saman serta pernyataan tuntutan
dikemukakan kepada Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri tersebut, bagi
negeri, manakala bagi Wilayah Persekutuan kepada Pejabat Peguam Negara.
Bidangkuasa Penasihat Undang-Undang ini dinyatakan dalam seksyen 22
dan 22(1) Government Proceedings Act 1956, contohnya bagi negeri:
Parties to
proceedings by and against a State Government
22. (1) Civil
proceedings by or against the Government of a State shall be instituted by or
against the Government of such State.
(2) Where any
civil proceedings against the Government of a State are instituted, an
application may at any stage of the proceedings be made to the court by or on
behalf of the Legal Adviser of such State, or, in the case of the States of
Sabah and Sarawak, the State Attorney General to have the Federal Government or
the Government of such other State as may be specified in the application
substituted for or joined with the Government of such State as defendant to the
proceedings.
Prosiding
tersebut walau saman terhadap Pendaftar contohnya, tetap akan dihadiri oleh
Peguam Persekutuan dari Pejabat Penasihat Undang-Undang. Tidak boleh mewakili
diri sendiri atau mengambil peguam selain peguam persekutuan.
Ini untuk kes
saman sivil. Sama ada saman di Mahkamah Sivil mahupun Saman di Mahkamah
Syariah. Manakala saman jenayah tidak terpakai.
3. Adakah
undang-undang yang melindungi penjawat awam sewaktu menjalankan tugasnya?
Ada. Contohnya untuk kakitangan Mahkamah Syariah yang bertindak atas kapasiti lantikan beliau semasa melaksanakan tugas, terdapat seksyen 76 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Johor (2003). Pelindungan ini bertujuan diberikan kepada Hakim dan Pegawai Mahkamah berdasarkan tugas kehakimannya bagi Hakim Syarie dan melaksanakan waran atau perintah yang sah disisi undang-undang bagi pegawai Mahkamah:
(1) Tiada seorang pun Hakim Mahkamah Rayuan
Syariah atau Hakim Syarie boleh didakwa di mana-mana Mahkamah Syariah atau
Mahkamah Sivil bagi sesuatu perbuatan yang dilakukan atau diperintahkan olehnya
supaya dilakukan dalam menjalankan tugas kehakimannya, sama ada dalam had
bidang kuasanya atau tidak, dan tiada apa-apa perintah bagi kos boleh dibuat
terhadapnya, dengan syarat bahawa dia pada masa itu dengan suci hati percaya
bahawa dia mempunyai bidang kuasa untuk melakukan atau memerintahkan perbuatan
itu.
(2) Tiada pegawai mana-mana Mahkamah atau
mana-mana orang lain yang terikat untuk melaksanakan waran atau perintah yang
sah di sisi undang-undang yang dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Rayuan Syariah
atau Hakim Syarie boleh didakwa dalam mana-mana Mahkamah Syariah atau Mahkamah
Sivil melaksanakan waran atau perintah itu.
Meskipun Seksyen 76 bertindak sebagai imuniti dalam
menjalankan tugas rasmi, namun apabila kakitangan awam disaman, mereka tetap
tertakluk untuk menjawab saman tersebut melalui prosedur yang dinyatakan dalam
Akta Prosiding Kerajaan 1956.
Terdapat banyak kes yang melibatkan saman terhadap kakitangan
kerajaan, contohnya dalam kes Othman bin M.Dalan @ Lan dan 7 Yang Lain lwn
Normala binti Abdullah dan Pentadbir Tanah Daerah Pontian, Baharudin bin
Baharom lwn Majlis Agama Islam Pulau Pinang dalam Jurnal Hukum 41Bhgn 1. Kes
Lina Joy lwn. Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Jld 24 Bhg 1 dan lain-lain
lagi.
*Berbeza jika tindakan terhadap kakitangan kerajaan yang dibuat oleh jawatankuasa tatatertib, itu lain kitab.