Judul : ORANG ORANG BIASA
Penulis : ANDREA HIRATA
Terbitan: Jejak Tarbiah
Tahun : 2020
Mukasurat : 298
Kategori : Indonesian Fixi - Translation Malaysia
1. Ringkasan - Hebat, syabas dan berbeza. Kalau ditakdirkan revisi Orang-Orang Biasa (OOB) dalam satu perenggan saja, cukuplah saya bariskan gabungan Italian Job (2003), Ocean's 11-14 (2001-2016) dicernakan dalam mangkuk Laskar Pelangi (2008). Yang minat domestik mungkin karya Setem (2009) adalah seakan tanding.
2. Siapa Andrea Hirata - karya terdahulunya Laskar Pelangi memenangi anugerah sastera di USA, German, UK dan timur tengah, berdiri sebaris dengan penerima Hadiah Nobel Kesusasteraan seperti Orhan Pamuk, Nadine Gordimer dll. Gaya pemikirannya diterjemahkan dalam bentuk cerita yang tidak membosankan. Jadi tidak hairan karya beliau pernah diadaptasi dalam bentuk filem, muzikal, audio book dan kareografi oleh Washington Citydance Company, USA.
3. Pengalaman membaca - Pada mulanya sukar untuk menyerap watak yang ramai dalam OOB, tetapi Hirata mencuba sehabis baik membina watak sahaja sehingga separuh buku dan nama watak yang mudah pembaca kait untuk hadam. Penting juga untuk maping setiap watak kerana berlaku "intertwine". Paling kurang ia mendesak kita untuk terus menyelak helaian seterusnya.
4. Tidak sukar untuk menghabiskan OOB kalau kita pernah baca atau tonton Laskar Pelangi. Saya sendiri terbawa watak watak dalam Laskar sewaktu menyelami watak 10 perompak OOB, namun ini lebih terkehadapan. Sebab ada antiklimaks yang agak panjang untuk kita berfikir dan tertawa sendirian.
5. Oleh kerana lingkaran hidup dan suasana persekitaran nusantara tak jauh beza, OOB tidaklah sukar untuk ditelah bagi pembaca tanahair, tambahan lagi jika kita suka ikut mak mak nonton sinetron "Tukang Jual Bubur Naik Haji". Namun tidaklah sesukar dan berbelit macam "Puteri Yang Ditukar" saban episode (udah tuko balik ke belum?).
6. Fiksyen berpusar di Kota Belantik, bagaimana kehidupan masyarakat marhaenis yang hidup penasaran. Walau terperuk dengan kesusahan, itu tidak menghalang anak pinggiran untuk bermimpi menjadi orang senang. Berbeza sinetron Manoj Punjabi yang menarik rating dengan scene sedih ratapan hiba menarik penonton (teknik close-up slo-mo direpeat) Hirata pula memaparkan kemiskinan, kekurangan dan kebodohan secara humoris. Jestru, ia tidaklah terlalu hina untuk menjadi miskin atau kurang cerdik asalkan ada usaha.
7. Dalam usaha meneruskan pelajaran anaknya, Dinah yang hanya menjual mainan kanak kanak tanpa lesen, perlu berfikir bersama 9 rakan secorot kelasnya untuk menampung pembiayaan pelajaran Aini. Perjuangan untuk mengeluarkan anak dari lembah kemiskinan menjadi tema buku ini. Apakah rancangan 10 sekawan ini? Berjayakah Aini akhirnya? Kenalah baca sampai habis.
8. Jika disuruh pilih, saya paling suka watak Inspektor Abdul Rojali atau dipanggil komandan oleh Sarjan P.Arbi. Inspektor sangat mengidolakan polis hindustan dan yang paling penting mengubah stigma penguatkuasa korupsi, dan juga tak lupa dialog humor beliau, pasti anda akan tertarik dengan komandan seawal bab pertama:
".. dia semakin jengkel kerana orang itu namanya Tobat tapi tabiat dan wajahnya kriminal. Pada matanya, orang itu sudah menyalahgunakan nama yang diberikan oleh orang tuanya. Sampai berteriak Inspektor mencurahkan kegeramannya.
Kalau begitu mengapa kau tadi lari Tobat?"
"Tobat menatap wajah Inspektor, meminta belas lagi.
"Kalau mendengar perkataaan 'polis', saya mahu selalu lari, tuan .. kebiasaan".
9. Formula realiti kemiskinan, pendidikan, pembulian, dendam, undang-undang dan pembelaan menjadi resepi yang ampuh buat Hirata menjual karya. Tidak hairanlah Dr Maszle (mantan menteri pendidikan) sudi meninggalkan komentar buat OOB, jadi novel ini bukanlah biasa-biasa sahaja, jadi kontradik pula dengan tajuknya "Orang-orang Biasa".
10. Jestru naskhah ini perlu dihabisi sebelum menjadi major motion picture di pasaran. Dalam bab buku dan bioskop saya menghormati karya seberang, tapi bukan yang jenis masuk channel "boo" astro atau sinetron ya. Saya impikan karya serupa dari penulis tanahair, berpijak dibumi nyata, karya yang mendidik, bukan mengkritik, tiada sindiran parti politik, mungkin Afdlin Shauki dan Khabir Bhatia boleh terjemahkan dalam bentuk mudah, sebab kita tak ramai pembaca tapi kita sebenarnya ramai penonton saja.
Abu Razeen
My 2 kupang