PENDAHULUAN
1. Seksyen 153(3) Kanun Prosedur Jenayah
Akta 593 diperuntukkan seperti berikut:
“Particulars as
to time, place and person
153. (1) The
charge shall contain such particulars as to the time and place of the alleged
offence and the person, if any, against whom or the thing, if any, in respect
of which it was committed as are reasonably sufficient to give the accused
notice of the matter with which he is charged.
(2) ...
(3) When the accused is charged
with an offence relating to publication by electronic means, the place of
publication is where the publication is seen, heard or read by any person.”.
2. Seksyen 153(3) apabila
tertuduh dituduh dengan suatu kesalahan yang berkaitan dengan penerbitan secara
elektronik termasuk media sosial, tempat penerbitan itu dibuat adalah di mana
penerbitan itu dilihat atau didengar atau dibaca oleh mana-mana orang. Pelaksanaan
ini tidak mengambil kira dimana isi kandungan itu dibuat akan tetapi dimana isi
kandungan itu boleh disiar dan dibaca. Membolehkan penguatkuasaan dibuat secara
lebih meluas dan berkesan menghadkan jenayah dalam media sosial.
3. Manakala Seksyen
79 dalam Akta Tatacara Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 Akta 560
memperuntukan:
Seksyen 79. Butir-butir tentang waktu, tempat dan orang.
Pertuduhan itu hendaklah mengandungi apa-apa butir tentang waktu dan tempat
kesalahan yang dikatakan itu dan orang, jika ada, yang terhadapnya atau benda,
jika ada, yang berkenaan dengannya kesalahan itu telah dilakukan sebagaimana
yang semunasabahnya mencukupi supaya tertuduh maklum tentang perkara yang
mengenainya dia dipertuduh.
Setiap pertuduhan dibawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah
hendaklah lengkap dengan maklumat dimana kesalahan dilakukan. Kesalahan
tersebut hendaklah dipastikan berlaku dalam kawasan berbidangkuasa. Sekiranya
perbuatan jenayah tidak dapat dibuktikan berlaku dalam Wilayah Persekutuan,
maka ia adalah luar bidangkuasa dan ditolak oleh Jabatan Pendakwaan Syariah.
4. Seksyen 1(2) Akta
Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 pula menghadkan
pelaksanaan bidangkuasa jenayah terhadap kesalahan yang berlaku dalam Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan Sahaja:
(2) Akta ini hendaklah terpakai hanya bagi-
(a) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan
Labuan sahaja; dan
(b) orang Islam sahaja
5. Oleh yang
demikian, Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur tidak dapat membicarakan
kesalahan yang mana kesalahan itu dapat dilihat atau didengar atau dibaca dalam
Wilayah Persekutuan akan tetapi asal penerbitan diluar Kuala Lumpur atau tidak
dapat ditentukan lokasi meskipun kesalahan tersebut menghina institusi agama,
ibadat dan kesucian Islam.
6. Mahkamah Syariah
juga terikat kepada prinsip “wilayatul qadha”, yang membahagikan takat
bidangkuasa kehakiman terhadap wilayah tertentu yang diberikan kuasa olehnya
sahaja. Dalam Wilayah Persekutuan dan negeri yang tiada bersultan, wilayatul
qadha ditentukan oleh YDP Agung, manakala negeri-negeri yang bersultan,
kuasa wilayah diberikan oleh Sultan dan di hadkan secara pentadbiran dalam
wilayah tertentu[1].
7. Bidangkuasa
kewilayahan ini hanya boleh keluar dari bidangkuasa asal melalui peruntukan
“perintah bersaling” atau “reciprocal” di dalam Akta/Enakmen/Ordinan wilayah
dan negeri masing masing jika ada diperuntukan[2].
Ringkasnya, peruntukan yang berada dalam undang-undang syariah di Malaysia
adalah bersifat kewilayahan atau territorial.
ISU
8. Oleh kerana bidang kuasa Mahkamah Syariah bersifat territorial disebabkan perbezaan pentadbiran diantara negeri dan wilayah adakah sebarang ruang untuk meluaskan bidangkuasa jenayah syariah seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 153(3) Akta 593?
PERBAHASAN
9. Dalam kitab Akhbar al Qudho’[3]
karangan Muhammad bin Khalaf bin Hayan, ada merekodkan peristiwa lubang singa
yang berlaku di Yaman:
“Dari Ali RA dia berkata, “Rasul SAW
mengutuskanku ke Yaman. Setelah kami sampai pada suatu kaum yang membuat lubang
perangkap singa, ketika mereka sedang melihat singa mereka saling berhimpit,
maka terjatuh lah salah seorang daripada mereka sambil berpegang kepada yang
lain sehingga mereka seramai empat orang jatuh dan singa tersebut mencederakan
mereka. Seorang daripada mereka membaling tombaknya ke arah singa itu dan
membunuhnya.
Empat orang yang berada di dalam lubang
tersebut meninggal dunia akibat kecederaan yang dialami. Kemudian kabilah
pertama datang kepada kabilah yang lain dan mengeluarkan senjata untuk saling
membunuh.
Pada ketika itu datanglah Ali RA kepada
mereka dan berkata, “Apakah kalian akan berperang sementara Rasul SAW masih
hidup? Sesungguhnya aku akan memutuskan perkara di antara kalian jika kalian
redha dan itu merupakan sebaik-baik keputusan.
Tetapi sekiranya tidak, maka
masing-masing harus menahan diri sehingga bertemu dengan Rasul SAW. Beliau
sementara itu kemudiannya memutuskan untuk mereka, dan barangsiapa melampaui
batas setelah itu, maka tiada hak baginya;
kumpulkanlah ¼ diyat, ⅓ diyat, ½ diyat dan
diyat penuh dari kabilah-kabilah orang yang menggali lubang.” Orang yang
pertama mendapat bahagiannya sebanyak ¼ diyat kerana beliau menyebabkan
kebinasaan orang yang berada di atasnya, orang yang kedua pula mendapatkan
bahagiannya sebanyak ⅓ diyat, sementara orang yang ketiga mendapat bahagiannya
sebanyak ½ diyat. (orang yang berada paling atas mendapat diyat penuh)
Namun mereka menolak dan tidak redha akan
keputusan tersebut dan mereka berjumpa dengan Rasul SAW di Mekah di mana
baginda ketika itu berada di maqam Nabi Ibrahim AS. Mereka seterusnya
menceritakan kepada baginda Rasul SAW ketidakpuasan hati mereka, dan baginda
Rasul SAW menjawab, “Aku akan memutuskan perkaranya di antara kamu.”
Dalam keadaan baginda Rasul SAW duduk
mendekap lututnya, maka salah seorang dari mereka berkata, “Sesungguhnya Ali RA
telah memutuskan perkara kami” dan mereka menceritakan kisah mereka dengan
panjang lebar. Baginda Rasul SAW mempersetujui keputusan tersebut. [Ahmad]”
10. Peristiwa ini dijadikan nas untuk penghakiman
rayuan dimana Ali telahpun membuat keputusan di Yaman, tetapi keputusan
tersebut dirayu hingga didengar kali kedua di hadapan Rasul yang berada di
Mekah. Maka Rasul membuat keputusan
membenarkan keputusan yang di buat oleh Ali.
11. Aspek lain dalam hadis tersebut,
menunjukkan bahawa peristiwa yang berlaku di Yaman, telah diputuskan pula oleh
Rasul yang berada di Mekah, sedangkan Yaman dan Mekah berada dalam dua negara
yang berbeza. Menunjukkan bahawa penghakiman diluar kawasan boleh dilakukan berdasarkan
hadis ini.
12. Di dalam al-Ijra’at al-Jinaiah as-Syariah[4], “Prosedur Jenayah Syariah”, ditulis oleh Dr Muhammad Zuhaili Universiti Syariqah [2008]. Antara ciri-ciri Prosedur Jenayah adalah bidangkuasa tempatan bagi jenayah diluar negara.
13. Apabila berlaku
jenayah di luar sempadan negara, bidangkuasa asal tidak memasukkan hukuman oleh
Mahkamah Jenayah terhadap kes tersebut, tetapi jenayah tersebut terus berlaku
sehingga ke dalam negara, atau berkaitan dengan hal ehwal negara, maka disini
penggubal undang-undang menyatakan: Apabila berlaku di luar sempadan satu
jenayah dari jenayah yang boleh dihukum atas undang-undang negara, maka
diangkat dakwaan terhadap penjenayah dihadapan Mahkamah Jenayah di ibu negara.
14. Jenayah yang
berlaku diluar wilayah negara tersebut adalah dari ketegori jenayah yang terkandung
kepada undang-undang negara. Pemakaian penghakiman sebegini dilaksanakan oleh
Mahkamah Jenayah di ibu negara yang dikhususkan untuk menghakimi jenayah
tersebut. Seperti jenayah memalsukan mata wang yang dibuat di luar negara, atau
jenayah yang menyentuh tentang keamanan negara[5].
15. Ini adalah amalan
bagi negara Timur Tengah seperti Emiriah Arab Bersatu, Yaman dan Mesir
diperundangkan dalam Prosedur Jenayah masing masing. Bagi negara tersebut,
penggunaan prosedur jenayah tidak dibezakan antara mahkamah syariah dan
mahkamah sivil kerana tiada prinsip dualism perundangan. Oleh yang demikian
prosedur yang sama digunakan untuk jenayah syariah.
16. Kaedah fiqhiah الحاجة تنزل منزلة الضرورة atau
“kehendak (الحاجة) diturunkan pada tahap keperluan (الضرورة). Yang dimaksudkan disini adalah kehendak yang
pada asasnya kurang diperlukan, namun bertukar menjadi keperluan kerana tahap
kedudukan syariah yang akan dilaksanakan ke atas masyarakat awam.
17. Sekiranya terdapat
keperluan umum untuk melaksanakan sesuatu perkara yang asalnya bersifat “Hajat”
atau kehendak sahaja, maka dibolehkan menjadi keperluan untuk dilaksanakan,
tetapi kehendak yang menduduki status keperluan ini hendaklah dilihat kepada kadar
keperluan sama ada boleh diluas atau dimudahkan, kerana apabila telah menjadi
keperluan maka tidak boleh tidak perkara tersebut hendaklah dilaksanakan.
18. Penggunaan kaedah
ini boleh digunakan terhadap penghakiman diluar bidangkuasa tempatan jenayah,
jika isu kesalahan contohnya seperti menghina Islam, menghina fatwa atau
institusi Islam, menghina undang-undang syariah yang sedang berjalan disesuatu
negeri, jelas perkara ini sekiranya dibiarkan akan menjadikan Islam dipandang
hina kerana tiada tindakan dapat diambil.
19. Oleh yang
demikian, penguatkuasaan terhadap perlakuan jenayah diluar bidangkuasa jatuh
pada tahap keperluan untuk diambil tindakan. Ini kerana jika tidak dapat
diambil tindakan selama-lamanya kerana isu berbeza bidangkuasa tempatan, maka
kesalahan yang sama akan sewenangnya berlaku sepanjang masa tanpa tindakan.
KESIMPULAN
20. Kembali kepada
persoalan asal sama ada
peruntukan seksyen 153(3) Kanun Prosedur Jenayah [Akta 593] selaras dengan
hukum syarak. Maka berdasarkan Hadis riwayat Imam Ahmad, amalan undang-undang
negara Emiriah Arab Bersatu, Yaman dan Mesir dan kaedah الحاجة تنزل منزلة الضرورة maka
peruntukan 153(3) Kanun Prosedur
Jenayah [Akta 593] adalah selaras dengan hukum syarak.
21. Sewajarnya
pindaan terhadap Akta/Enakmen/Ordinan di dalam Prosedur/Tatacara Jenayah
negeri-negeri dan wilayah dipinda dan disesuaikan dengan peruntukan 153(3)
Akta 593.
22. Pindaan ini wajar dengan
perkembangan semasa demi menjaga kemaslahatan umat Islam dan kedudukan Islam
sebagai agama persekutuan dalam artikel 3 Perlembagaan Persekutuan.
[1]
Adabul Qadhi: al Mawardi
[2]
Seksyen 75 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Selangor
[3] اخبار القضاة Akhbar al Qudho’ Muhammad bin Khalaf bin Hayan
[4] الاجراءات الجناءىية الشرعية al-Ijra’at al-Jinaiah as-Syariah Dr Muhammad Zuhaili
Universiti Syariqah [2008]
[5] Seksyen
144 Prosedur Jenayah Emiriah Arab Bersatu, Seksyen 236 Prosedur Jenayah Yaman,
Seksyen 219 Prosedur Jenayah Mesir