Friday, November 4, 2016

SERBAN DAN FUNGSINYA

1. Serban adalah salah satu sunnah berbentuk pakaian yang memberikan lambang pengenalan kepada si pemakainya. Tiadalah ia satu keberatan atas orang awam untuk melaziminya kerana ia pada tahap sunnah jibiliyyah. Namun bagi pemakainya jika ingin mengikuti jejak Rasul atas dasar kecintaannya kepada Rasul dan bukan tujuan lain maka ia diberi pahala. Mungkin belum ada kesempatan daya atau upaya untuk menegakkan sunnah yang besar-besar, namun bagaimana nak buat sunnah yang besar jika yang kecil kecil pun bagi kita anggap sebagai perkara enteng. 

2.Bagi suasana seperti di Malaysia, pemakaian serban boleh juga berfungsi sebagai ‘junnah’ atau perisai diri dari melakukan maksiat. Dikatakan sebagai identiti kerana cara pemakaian atau lilitan serban tersebut membawa erti pembawaan imej sesuatu jamaah.

3. Sepertimana lilitan tengkolok bagi orang Melayu, serban juga menonjolkan identiti bagi sesuatu jamaah, jika diperhatikan untuk ikatan jamaah tabligh adalah tidak sama dengan ikatan pak haji, pak imam kampung. Bukan sekadar untuk dibawa solat sahaja, malah serban melambangkan prestij sesuatu institusi, sepertimana serban syria yang unik kemas dan bertingkat-tingkat. Serban Yaman yang lebih santai, Manakala serban Al-Azhar tiada ekornya hanya bulatan kain putih membaluti lebai seakan tarbus berwarna merah. Terkadang, kesilapan seseorang untuk memakai serban bukan pada ahlinya boleh mengundang aib pula. Sewajarnya hanya penuntut Al-Azhar sahaja layak untuk menggulung serban Al-Azhar.

4. Untuk ekor serban, paling banyak digayakan dijulurkan bahagian belakang kepala. Berkenaan dua ekor serban yang terjulur keluar dibahagian belakang, dikatakan berasal dari saksi peperangan Badar, dimana telah dinyatakan malaikat yang membantu peperangan tersebut memakai serban berekor dua. Wallahua’lam

5. Jamaah tabligh adalah paling ramai mengamalkan simpulan seperti diatas. Namun bagi ikatan gaya Abdul Rahman bin Al-Auf r.a sedikit cebisan ekor serban dinaikkan sedikit untuk mendapat ekor serban kedua. Bagi murid Syeikh Ibnu Masran Al-Banjari Pondok Ledang, sanad diperturunkan melalui tariq Abdul Rahman bin Al-Auf, sanad terakhir sebelum syeikhuna adalah dari Almarhum Tuan Guru Haji Sabran Asmawi, murid kepada Syeikh Muhammad Yasin bin Muhammad Isa al-Fadani, Syeikh Abdul Qadir bin Abdul al-Mutallib al-Indonesi al-Maindili dan Allahyarham Tuan Guru Muhammad Saman Bin Muhammad. Tuan Guru Haji Sabran juga adalah bekas pesuruhjaya Pas Perak tahun 1997 hingga 2002.   

5. Terdapat banyak hadis menerangkan tentang sifat dan warna serban Rasul SAW, InsyaAllah semoga Allah beri kerajinan untuk saya uploadkan hadis-hadis tersebut. 



SUNAN TARMIZI: PERBEZAAN SHAFIE DAN HAMBALI

BAB 169 DIDATANGKAN HADIS PADA MAKRUH SOF DIANTARA DUA TIANG

(Perbezaan pengambilan hukum mazhab shafie dan hambali serta zohiri: Syarah oleh Maulana Hussein Abdul Qadir Yusufi)

1. Hadis 229 daripada Abdil Hamid bin Mahmud berkata: Kami solat dibelakang salah seorang  pemimpin , manakala manusia terlalu ramai, maka kami solat diantara dua tiang. Di ketika selesai solat Anas bin Malik berkata: Kami mengelak ini (solat diantara dua tiang) semasa di zaman Rasulullah SAW.
2. Telah menghukumkan makruh segolongan kaum dari ahli ilmu mendirikan sof diantara dua tiang.
Yang berpendapat sedemikian Ahmad (Ahmad bin Hanbal) dan Ishaq (ishaq bin Rahawiah)

Syarah:

3. Dalam syarah hadis, Anas bin Malik tidak menggalakkan sof jemaah diantara dua tiang kerana tiang Masjid Nabawi pada asalnya tidak selari. Jika beratur diantara dua tiang maka sof tidak akan sama. Tetapi sekarang sudah tidak ada masalah, tiang di Masjid Nabawi telahpun lurus dan larangan ini sudah tidak berlaku.

4. Yang masih berpendapat makruh adalah Imam Ahmad bin Hanbal (Pengasas Mazhab Hambali) beliau beramal dengan zahir hadis manakala imam-imam yang lain melihat kepada situasi yang berbeza setelah tiang masjid Nabawi lurus dan teratur, maka makruh sudah tidak berlaku.

5. Begitu juga dengan Ishaq, beliau terkenal dengan mazhab Zahiri, kalau hadis kata putih, putihlah ia, kalau hitam, hitamlah ia. Imam Ahmad seperti Imam Ishaq beramal dengan zahir hadis manakala Imam Shafie berijtihad dalam Hadis tersebut dan tidak menghukumkan makruh.
PERBEZAAN PADA IJTIHAD ANTARA MAZHAB SHAFIE DAN MAZHAB HANBALI

6. Di dalam Hadis Nabi bersabda, seseorang bangun tidur, janganlah memasukkan tangan ke dalam bekas mengambil wudhu’ melainkan selepas basuh dahulu tangannya.

7. Imam Ahmad bin Hanbal menghukumkan dengan zahir hadis, jika bangun dari tidur terus memasukkan tangan kedalam bekas air maka ia jadi najis kerana berasaskan dari hadis, “Iza istaiqaza minallail... fainnahu la yadri aina batat yadahu”

8. Imam Shafie kata hadis ini pada masa permulaan Islam. Tabiat orang Arab pakai kain semasa tidur. Bila istinja dengan batu, tidak menggunakan air, air susah, manakala keadaan panas menjadikan badan berpeluh. Maka apabila pakai kain maka kita dah boleh agak bagaimana situasi tidur pakai kain, kadangkala kain naik atas kepala.

9. Maka dalam kajian Imam Shafie, pada masa itu kalau tidur pakai kain, jika dia yakin tangan ada najis, maka air akan jadi najis. Tapi kalau pakai seluar ia yakin tiada najis maka air tak akan jadi najis, maka tiadalah makruh.

10. Kita kena tahu bagaimana para Imam berijtihad, kerana mereka akan bermain dengan zahir perkataan hadis. Apabila amalan kita tidak serupa dengan mereka, maka mereka akan pakai hadis bid’ah, maka kita ini akan masuk neraka belaka.


PERSOALAN QUNUT

11. Dalam mazhab Shafie, membaca qunut adalah Sunat Ab’adh. Datang hadis menyatakan qunut dibaca dalam tempoh sebulan sahaja. Adakah Imam Shafie tidak tahu tentang hadis tersebut? Imam Shafie sebagai mujtahid lebih tahu dan faham hadis tersebut dan telah mengkaji serta memperhalusinya.

12. Punca qunut dibaca berlaku pada awal kempen dakwah Rasul ke luar Madinah melalui sahabat-sahabatnya. Dihantar segerombolan sahabat yang hafiz quran, Nabi hantar 70 orang quro’, bila sampai ke satu tempat semua sahabat tadi kena bunuh.

13. Rasul sedih lalu Rasul sebut nama ketua kaum yang membunuh sahabat tadi dalam qunut, sehinggalah Allah menyatakan “Laisa laka minal amri shaiun” ertinya tiadalah atas kamu bertanggungan sesuatupun atas perkara tersebut. Lalu Rasul pun berhenti menyebut nama ketua kaum tersebut, namun tetap berterusan membaca qunut sampai sudah tetapi dengan tidak menyebut nama ketua kaum. Ada pihak menyatakan Hadis yang dinaskan oleh Imam Syafie adalah dhoif melalui riwayat Abu Hurairah, riwayat yang menyatakan nabi baca qunut sampai wafat.

14. Apa masalah kita nak larang orang nak baca qunot?? Selepas 1,100 tahun tiada sesiap bising dan tiada masalah perbalahan antara pengikut Shafie dan Hanafi. Kenapa sekarang kita sibuk nak kata dalil Imam Shafie tidak kuat? Maka tidak payah baca qunut. Seolah-olah Imam Shafie bodoh dan mereka cerdik. Mereka menghukum dengan zahir hadis manakala Imam Shafie kaji selidik sekecil-kecilnya.

15. Selama ini Masjid yang mengamalkan mazhab Hanafi seperti Masjid India tiada sebarang perbalahan pun. Bila ada orang kita buat sujud sahwi di Masjid India, mereka tidak balah pun. Imam Qadhi Abu Yusuf (bermazhab Hanafi) kata, apabila bersolat di belakang orang bermazhab Shafie dengan qunut maka perbuatannya berqunut adalah khilaf aula.

16. Selama ini tok sheikh jual carpet tidak ada masalah apabila solat di negara kita sejak dahulu lagi. Inilah isu yang dimainkan oleh puak-puak tersebut. Bila duduk di tempat mazhab Hanafi mereka kata dalil qunot kuat.  Tak ikut pendapat ni masuk neraka.  Kita dah bahaskan isu khilafiah ini namun mereka tetap tidak berhenti sehingga kita ikut mereka, hanya letih sahaja yang kita dapat.

17. Lebih baik sebar ilmu hadis dari berbahas, rugi masa dan makin tambah serabut. Dia menang ke kalah ke kita tetap dikatakan masuk neraka juga. Yang penting kita kenalah istiqamah belajar hadis terangkan kepada kawan-kawan kalau tak mengaji lama-lama kita pun kata Allah duduk atas arasy. Didiklah anak supaya dapat pelajaran.


Catatan 07/10/2016 11.45 malam Pondok Ledang, Bandar Baru Uda, Johor Bahru. 

Post: Sukar untuk melampiaskan nafsu menulis tatkala diri dihimpit ruang waktu, celahan masa yang kian menghilang tak sempat tercapai dek tanggungjawab nan banyak. Allahu musta'an.