BAB 169 DIDATANGKAN HADIS PADA MAKRUH SOF DIANTARA
DUA TIANG
(Perbezaan pengambilan hukum mazhab shafie dan
hambali serta zohiri: Syarah oleh Maulana Hussein Abdul Qadir Yusufi)
1. Hadis 229 daripada Abdil Hamid
bin Mahmud berkata: Kami solat dibelakang salah seorang pemimpin , manakala manusia terlalu ramai,
maka kami solat diantara dua tiang. Di ketika selesai solat Anas bin Malik
berkata: Kami mengelak ini (solat diantara dua tiang) semasa di zaman
Rasulullah SAW.
2. Telah menghukumkan makruh
segolongan kaum dari ahli ilmu mendirikan sof diantara dua tiang.
Yang berpendapat sedemikian Ahmad
(Ahmad bin Hanbal) dan Ishaq (ishaq bin Rahawiah)
Syarah:
3. Dalam syarah hadis, Anas bin
Malik tidak menggalakkan sof jemaah diantara dua tiang kerana tiang Masjid
Nabawi pada asalnya tidak selari. Jika beratur diantara dua tiang maka sof
tidak akan sama. Tetapi sekarang sudah tidak ada masalah, tiang di Masjid
Nabawi telahpun lurus dan larangan ini sudah tidak berlaku.
4. Yang masih berpendapat makruh
adalah Imam Ahmad bin Hanbal (Pengasas Mazhab Hambali) beliau beramal dengan
zahir hadis manakala imam-imam yang lain melihat kepada situasi yang berbeza
setelah tiang masjid Nabawi lurus dan teratur, maka makruh sudah tidak berlaku.
5. Begitu juga dengan Ishaq, beliau
terkenal dengan mazhab Zahiri, kalau hadis kata putih, putihlah ia, kalau
hitam, hitamlah ia. Imam Ahmad seperti Imam Ishaq beramal dengan zahir hadis
manakala Imam Shafie berijtihad dalam Hadis tersebut dan tidak menghukumkan
makruh.
PERBEZAAN PADA IJTIHAD ANTARA MAZHAB
SHAFIE DAN MAZHAB HANBALI
6. Di dalam Hadis Nabi bersabda,
seseorang bangun tidur, janganlah memasukkan tangan ke dalam bekas mengambil
wudhu’ melainkan selepas basuh dahulu tangannya.
7. Imam Ahmad bin Hanbal
menghukumkan dengan zahir hadis, jika bangun dari tidur terus memasukkan tangan
kedalam bekas air maka ia jadi najis kerana berasaskan dari hadis, “Iza
istaiqaza minallail... fainnahu la yadri aina batat yadahu”
8. Imam Shafie kata hadis ini pada
masa permulaan Islam. Tabiat orang Arab pakai kain semasa tidur. Bila istinja
dengan batu, tidak menggunakan air, air susah, manakala keadaan panas
menjadikan badan berpeluh. Maka apabila pakai kain maka kita dah boleh agak
bagaimana situasi tidur pakai kain, kadangkala kain naik atas kepala.
9. Maka dalam kajian Imam Shafie,
pada masa itu kalau tidur pakai kain, jika dia yakin tangan ada najis, maka air
akan jadi najis. Tapi kalau pakai seluar ia yakin tiada najis maka air tak akan
jadi najis, maka tiadalah makruh.
10. Kita kena tahu bagaimana para
Imam berijtihad, kerana mereka akan bermain dengan zahir perkataan hadis.
Apabila amalan kita tidak serupa dengan mereka, maka mereka akan pakai hadis
bid’ah, maka kita ini akan masuk neraka belaka.
PERSOALAN QUNUT
11. Dalam mazhab Shafie, membaca
qunut adalah Sunat Ab’adh. Datang hadis menyatakan qunut dibaca dalam tempoh
sebulan sahaja. Adakah Imam Shafie tidak tahu tentang hadis tersebut? Imam
Shafie sebagai mujtahid lebih tahu dan faham hadis tersebut dan telah mengkaji
serta memperhalusinya.
12. Punca qunut dibaca berlaku pada
awal kempen dakwah Rasul ke luar Madinah melalui sahabat-sahabatnya. Dihantar segerombolan
sahabat yang hafiz quran, Nabi hantar 70 orang quro’, bila sampai ke satu tempat
semua sahabat tadi kena bunuh.
13. Rasul sedih lalu Rasul sebut nama
ketua kaum yang membunuh sahabat tadi dalam qunut, sehinggalah Allah menyatakan
“Laisa laka minal amri shaiun” ertinya tiadalah atas kamu bertanggungan sesuatupun
atas perkara tersebut. Lalu Rasul pun berhenti menyebut nama ketua kaum
tersebut, namun tetap berterusan membaca qunut sampai sudah tetapi dengan tidak
menyebut nama ketua kaum. Ada pihak menyatakan Hadis yang dinaskan oleh Imam
Syafie adalah dhoif melalui riwayat Abu Hurairah, riwayat yang menyatakan nabi
baca qunut sampai wafat.
14. Apa masalah kita nak larang orang
nak baca qunot?? Selepas 1,100 tahun tiada sesiap bising dan tiada masalah
perbalahan antara pengikut Shafie dan Hanafi. Kenapa sekarang kita sibuk nak
kata dalil Imam Shafie tidak kuat? Maka tidak payah baca qunut. Seolah-olah
Imam Shafie bodoh dan mereka cerdik. Mereka menghukum dengan zahir hadis
manakala Imam Shafie kaji selidik sekecil-kecilnya.
15. Selama ini Masjid yang mengamalkan
mazhab Hanafi seperti Masjid India tiada sebarang perbalahan pun. Bila ada
orang kita buat sujud sahwi di Masjid India, mereka tidak balah pun. Imam Qadhi
Abu Yusuf (bermazhab Hanafi) kata, apabila bersolat di belakang orang bermazhab
Shafie dengan qunut maka perbuatannya berqunut adalah khilaf aula.
16. Selama ini tok sheikh jual carpet
tidak ada masalah apabila solat di negara kita sejak dahulu lagi. Inilah isu
yang dimainkan oleh puak-puak tersebut. Bila duduk di tempat mazhab Hanafi
mereka kata dalil qunot kuat. Tak ikut
pendapat ni masuk neraka. Kita dah
bahaskan isu khilafiah ini namun mereka tetap tidak berhenti sehingga kita ikut
mereka, hanya letih sahaja yang kita dapat.
17. Lebih baik sebar ilmu hadis dari
berbahas, rugi masa dan makin tambah serabut. Dia menang ke kalah ke kita tetap
dikatakan masuk neraka juga. Yang penting kita kenalah istiqamah belajar hadis
terangkan kepada kawan-kawan kalau tak mengaji lama-lama kita pun kata Allah
duduk atas arasy. Didiklah anak supaya dapat pelajaran.
Catatan 07/10/2016 11.45 malam Pondok
Ledang, Bandar Baru Uda, Johor Bahru.
Post: Sukar untuk melampiaskan nafsu menulis tatkala diri dihimpit ruang waktu, celahan masa yang kian menghilang tak sempat tercapai dek tanggungjawab nan banyak. Allahu musta'an.