Friday, October 11, 2024

Book Review: PROPAGANDA Truth and lies in times of conflict


Tajuk : PROPAGANDA Truth and lies in times of conflict
Editor: Tony Husband
Publisher: Arcturus Publishing limited 2014 (London)
Page: 192
Price: £14.99
1. Perang saraf biasanya lebih “makan dalam” sebelum perang sebenar meletus, ia adalah ejen provokasi yang ampuh untuk mendatangkan kegerunan kepada pihak lawan atau meniup semangat perjuangan secara massal.

2. Propaganda berbentuk poster menjadi efektif dimasa ketiadaan teknologi, tidak banyak tulisan tapi lebih kepada imej, karikatur yang menarik perhatian dan mudah difahami walau melihat dari jauh dan tidak perlu fikir lama, orang sekarang panggil infografik.

3. Dalam keadaan aman dan tanpa konflik, propaganda juga boleh jadi alat untuk mengukur tahap kesabaran, kesiapsiagaan seteru dan tinjauan refleksi komuniti. Salah satu contoh yang baik adalah majalah karikatur Charlie Hebdo (France) ia satu bahan baca yang mempromosikan sekularisma melalui propaganda.

4. Perang dunia ke II menyaksikan penggunaan propaganda secara optimum seiring perkembangan pemodenan mesin cetak. Cetakan dibuat secara berkala walhasil mendatangkan keuntungan politik yang besar.  “Jika kamu mencipta satu penipuan besar, kemudian mengulangi secara tetap, kelak manusia akan melihatnya sebagai satu kebenaran” – Josef Goebbles.

5. Bagi peminat lukisan poster dan pengkaji evolusi perang saraf, wajar memiliki buku “Propaganda”. Koleksi poster konflik terbaik yang dikumpul oleh Tony Husband seawal “The Last Judgment” 1432 hingga Pengawal Revolusi Iran 1979. Ia bukan sekadar lukisan tapi pembelajaran pola pemikiran manusia sewaktu berhadapan dengan konflik.

6. Bagi peminat senjata pula, jika melihat buku Propaganda pasti boleh mengesan penggunaan senjata bayonet dalam kebanyakan poster, senjata multi tugas ini boleh digunakan sebagai pisau tempur, tombak, mematikan bobby trap malah tangkal semangat.

benet jepun

7 Bayonet atau benet mula digunakan di Perancis awal abad ke17 dan popular dikalangan tentera Eropah dan kemuncak penggunaannya selepas perang dunia pertama. Sebelum menjadi senjata, benet berfungi sebagai sekuriti penutup muncung senapang.


Mouser M 1890

8. Dari segi sejarah, pertempuran menggunakan benet adalah untuk menyerapkan perasaan agresif kepada pengguna senapang dan mendatangkan kegerunan psikologi kepada musuh.

9. Benet asalnya tidak terlalu tajam dan tidak selalu diasah, terdapat taboo bagi orang yang mengasah benet kerana bilah akan mudah patah, namun kemudiannya pada tahun 2003 Tentera Marin US menggunakan benet tajam sehingga boleh menembusi baju perisai, ia dianggap pisau tempur.

10. Lekapan benet pada muncung senapang adalah tidak terlalu ketat. Benet hanya dipasang bagi persediaan tempur jarak dekat, jika dipasang terlalu awal benet akan mengganggu ketetapan akurasi senapang kerana isu berat.

aburazeen

fixbayonet!




No comments:

Post a Comment